Wandelende cookies

90:B2:1G:BA:31:C7. Dit is niet de winnende zettenreeks van het Tata Steel schaaktoernooi, maar het mac-adres van mijn telefoon. Dit ziet de filiaalhouder van Dixons of Mycom als ik in de buurt van zijn winkel loop.

Afgelopen week meldde techsite Tweakers dat deze elektronicawinkels van de Bas Group ‘wifitracking’ gebruiken om een beeld te krijgen van het aantal klanten in en om de winkel. Ze registreren het mac-adres (media access control), de code waarmee netwerkapparaten door de buitenwereld geïdentificeerd kunnen worden.

Meer telefoons in de buurt = meer klanten = meer personeel nodig. Een onschuldig systeem, stelt Bas Group. Er wordt niets persoonlijks bewaard. Toch riep het bericht verontwaardiging op. Men twittert. Men stelt Kamervragen. En men citeert het verontruste College Bescherming Persoonsgegevens. Dat zegt: wij zijn verontrust, inderdaad. Want ook een nietszeggend mac-adres is een persoonsgegeven. Daar moet je klanten voor waarschuwen.

Het angstbeeld is duidelijk. In de Verenigde Staten, waar Alles Eerder Gebeurt, zijn winkelketens tuk op wifitracking. Bijvoorbeeld dankzij in store analytics van de firma Euclid, op ruim vierduizend locaties. Ook de Canadezen tracken er op los. Het bedrijfje Turnstyle uit Toronto levert consumer analytics for the real world: profielen houden bij welke andere winkels de klant zoal bezoekt. Zo zie je in welke etalages mensen staan te turen en naar welke sportclub ze gaan.

Wifitracking werkt – zeker in Nederland – omdat vrijwel iedereen hier een smartphone heeft en vrijwel iedereen wifi aan laat staan. Daarom zijn we bijna allemaal te ‘pingen’ en zijn de statistische modellen redelijk betrouwbaar. Als je daarvan een onbehaaglijk gevoel krijgt is er maar één remedie: wifi off. Kleine moeite om eerst even de wifizender aan te zetten voordat je in wilt loggen op een draadloos netwerk.

Maar ja, onderweg zeurt ook de kaart van je smartphone continu om wifi. Apple Maps en Google Maps werken beter als je hun database van hotspots gebruikt voor locatiebepaling. Het is handig in een drukke stad of overdekte winkelcentra, waar gps geen bereik heeft.

De grote kaartenmakers sleutelen aan nauwkeurige navigatie in winkels en winkelcentra. Met Apples iBeacons (werkt via bluetooth) hoef je geen supermarktmedewerker aan te klampen op zoek naar de smeltjus, maar navigeer je er gewoon naar toe. Google vraagt ondertussen winkeliers hun plattegronden te uploaden naar Google Maps

Zulke locatiegebaseerde diensten zijn de wensdroom van de tech-, telecom- en marketingindustrie. Bouw een systeem dat mensen automatisch de juiste aanbieding doet op het juiste moment, op de juiste plek en wandelende cookies transformeren in winkelende zombies.

Je kunt het ze niet kwalijk nemen, de ondernemers. Ze zoeken een antwoord op de concurrentie van online winkels die via de browser veel meer weten van hun klanten. In de eerste de beste webwinkel laten we meer sporen na.

Ik word tot diep in mijn inbox achtervolgd met artikelen waar ik maar even de muis boven liet zweven. Je moet er niet aan denken dat je zo’n hijgerige verkoper in een echte winkel achter je aan hebt zitten: „Great deal! Great deal!”

Het alwetende Amazon slaat alles. Dat bedrijf pocht in een nieuw patent dat het vrijwel perfect kan voorspellen wat je gaat kopen. En nog voordat je op de Koop-knop drukt, heeft Amazon het product al uit het magazijn gehaald en jouw kant op gestuurd. Dat scheelt kostbare wachttijd.

Ik ben dus benieuwd wanneer ie bezorgd wordt, mijn HideCell Phone Privacy Protection Bag: 34,95 dollar voor een tasje dat alle signalen van de telefoon tegenhoudt.

Knappe winkelier die dan nog mijn mac-adres ziet.