Maalouf bezweert met zijn trompet

De rechtervingers op de drie gewone trompetventielen, de linker op zijn geheime wapen: het extra, vierde, door zijn vader ooit uitgedachte ventiel om Arabische kwartnoten te kunnen produceren. Als Ibrahim Maalouf die indrukt, geeft dat een bezwerend accent van een tintelend soort magie dat zijn noten naar ander sferen draagt.

De Libanees-Franse trompettist Maalouf is in jazzkringen de talk of the town. Geen wonder dus dat hij de North Sea Jazz Club snel uitverkocht, voor een concert met drie trompettisten voor een unisono tegengeluid tegen melodieën in, een bassist, gitarist, toetsenist en drummer. Het werd een zinderende show van onbedaarlijke beweging en intens verstilde momenten met zachte solo’s. Waar hij afgelopen North Sea Jazz Festival een jazzaanpak van afbreken en opbouwen had, vormt zijn nieuwe cd Illusions aanleiding voor steviger jazzrock met Arabische klankkleuren. Dat leverde een show met licht effectbejag op, maar dat gaf niet. Want ook al is zijn methode bekend – vraag en antwoord met blazers, publiek zingt melodie mee - Maalouf bleef in het hoogste tempo construeren. In anderhalf uur leidde hij feestelijk en opwindend langs gevarieerde oriëntaalse banen, al was de diepgang die hij liet horen op zijn cd Wind interessanter en spannender.

Betoverend was het toen hij begon te mondfluiten. Hij leerde het publiek een zacht melodisch wijsje waarover hij zelf hoog en zuiver soleerde. Evenzo indrukwekkend was de gedragen uitvoering van Beirut, dat hij als kind in de kapotte straten van zijn door de burgeroorlog gehavende geboorteplaats Beiroet componeerde.

North Sea Jazz heeft vanochtend bekendgemaakt dat Maalouf in juli op het festival speelt. Ook jazz-zanger Gregory Porter en bluesgitarist Walter Trout zullen naar Rotterdam komen.