Boekverkopers Polare weerleggen beeld van ‘boekenfabriek’: ‘Wij houden van ons vak!’

Boekhandels als Polare zijn te groot geworden. ‘Boekensupermarkten’ volgens schrijver Ronald Giphart, afgelopen maandag in talkshow Pauw & Witteman. Boekverkopers van Polare in Rotterdam komen vandaag in Boekblad tegen dat beeld in opstand. In een ingezonden brief aan Boekblad willen de verkopers van Donner-de Slegte/ Polare in Rotterdam het negatieve beeld dat aan de boekhandelketen

ALMERE - Interieur van de boekhandel Polare. ANP XTRA LEX VAN LIESHOUT

Boekhandels als Polare zijn te groot geworden. ‘Boekensupermarkten’ volgens schrijver Ronald Giphart, afgelopen maandag in talkshow Pauw & Witteman. Boekverkopers van Polare in Rotterdam komen vandaag in Boekblad tegen dat beeld in opstand.

In een ingezonden brief aan Boekblad willen de verkopers van Donner-de Slegte/ Polare in Rotterdam het negatieve beeld dat aan de boekhandelketen kleeft bijstellen.

‘Wij willen het niet hebben over de financiële of zakelijke kant van het verhaal maar wel over hoe wij boekverkopers van Polare en onze winkels worden afgeschilderd in de media.’

Boekensupermarkt

In Pauw & Witteman stelde Ronald Giphart dat de kleine, onafhankelijke boekhandels vandaag de dag de ‘delicatessenwinkels’ zijn. Boekhandelketens als Polare de ‘boekensupermarkten’. ‘Dit steekt ons enorm’, schrijven de Rotterdamse boekverkopers. Slechts 10% van de boeken wordt centraal ingekocht, de andere 90% door de boekverkoper zelf:

‘Die boekverkopers weten dus erg goed wat er op de boekenmarkt te krijgen is. Velen van ons werken al tussen de 12 en 30 jaar bij Donner-de Slegte en blijven onze klanten vrolijk en zeer gemotiveerd helpen. Wij houden van ons vak!’

Journalisten, auteurs en ook klanten stappen volgens de boekverkopers bevoordeeld hun boekhandel binnen:

‘Jammer dat er journalisten, auteurs en ook klanten zijn die na het bezoek van een winkel hun oordeel over de anderen in de keten klaar hebben. Waarschijnlijk omdat men al ongezien een oordeel klaar heeft.’

Wie is Kees?

Het publieke beeld van Polare liep afgelopen maandagavond een verdere deuk op door het optreden van Jan van de Wouw, commercieel directeur van Polare, in Pauw & Witteman. In de talkshow lichtte Van de Wouw diens keuze toe de twintig Nederlandse vestigingen van de boekhandelketen tijdelijk te sluiten. Van de Wouw omschreef de toekomstplannen van de boekhandelketen als een interessante ‘case’, tot hoon van Jeroen Pauw (‘Wie is Kees?’), tafelgast Ronald Giphart en NRC-redacteur Marcel Haenen.’De man leek me geen lezer’, schreef laatstgenoemde gisteren in deze krant in televisierubriek Zap. Haenen omschreef het optreden van Van de Wouw in NRC Handelsblad als ‘ontluisterend’: