Modieuze stoppels fnuiken verkoop scheermesjes

De toenemende populariteit van gezichtsbeharing baart scheermesjesfabrikanten zorgen. Procter & Gamble (P&G), eigenaar van onder meer Gillette, ziet de opmars van baarden en snorren duidelijk terug in de verkoopcijfers van 2013. Vooral in de laatste drie maanden van het jaar was in de VS en Europa sprake van een modegerelateerde krimp in de scheermarkt, zegt financieel topman van P&G Jon Moeller tegen de Britse zakenkrant Financial Times. Exacte cijfers noemt hij niet.

Moeller wijt de tegenvallende kwartaalcijfers naast de algemene opmars van de stoppel- en hipsterbaard ook aan ‘Movember’, een actie waarbij mannen wereldwijd gedurende november een snor laten staan om aandacht te vragen voor prostaatkanker. Ook de financiële crisis leidt tot minder gladgeschoren mannen. Analisten vermoeden dat de hoge werkloosheid met name in Zuid-Europa de scheermesjesmarkt parten speelt. Zonder baan hebben mannenminder reden om zich te scheren.

Toch zijn er lichtpuntjes. Modebewuste mannen laten hun baard dan wel staan, bij de rest van hun lichaamsbeharing grijpen ze vaker naar scheerproducten, zegt Moeller. Het zogeheten manscaping is volgens hem aan een opmars bezig: „Daar kunnen we voordeel uit halen, en dat gaan we ook doen.”