Bordje op de deur? Meebetalen aan de dorpspromotie

Wing Drijber, huisarts in het Overijsselse Borne, dacht even dat het een grap was. Maar de man die bij hem aanbelde, kwam toch echt namens de gemeente reclamebelasting innen. Drijber: „Belasting voor een bordje met de tekst: ‘Huisarts’? Bizar.”

Daar denkt Gerard Veldhof, bedenker van de heffing, heel anders over. „Huisartsen profiteren ook van de toegenomen klandizie die dankzij de dorpspromotie langs hun praktijk trekt.” Drijber: „Nee. Mensen gaan niet voor hun lol naar de huisarts.”

De omstreden belasting houdt het dorp (22.000 inwoners) al sinds de invoering in 2009 bezig. Om alle ondernemers mee te laten betalen aan de dorpspromotie, bedacht Veldhof met de ondernemersvereniging „een belasting voor aankondigingen die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg”. Veldhof: „Een uniek concept.”

Wat heet. De regeling was aanvankelijk zo ruim dat zelfs de ijsclub van het nabijgelegen gehucht Zenderen (1.200 inwoners) werd aangeslagen voor hun naambord. Leny Zomer, D66-fractievoorzitter in Borne: „Er was ontzettend veel verzet tegen de regeling.” Onder hen de eveneens ‘belaste’ huisartsen in het Twentse dorp. Maar ook zij moesten er aan geloven. Huisarts Willem Vriesendorp: „Hoe gek kun je zijn als gemeente?”

Alleen huisarts Drijber ontsprong de dans. Tot begin deze maand. Dorpsmanager Bart Greven: „Zijn reclame-uiting is waarschijnlijk niet eerder opgemerkt.” Drijber: „Dat zou goed kunnen. Het bordje hing namelijk op 11 meter van de openbare weg.” Volgens Greven is er grote tevredenheid in het dorp over de belasting, die jaarlijks 130.000 euro oplevert.

Drijber (71), die geen praktijk meer voert, heeft het bordje inmiddels verwijderd. Een mogelijkheid die Vriesendorp niet heeft. Hij is nog praktiserend. En dus „spekt” hij de ondernemers jaarlijks voor 200 euro. Vriesendorp: „Als grap ga ik met al mijn patiënten naar de nieuwjaarsborrel van de ondernemersvereniging.”