Deinen op de hitsige techno-soul van Moderat

In Memphis Soul Stew, een hit uit de jaren zestig, wordt het recept gegeven voor een dampende soulpot, met onder meer een half theekopje bas, een snuf orgel en vier eetlepels kokend hete Memphis-gitaren. Ook voor nummers van het Duitse trio Moderat is een recept te schrijven: een half kopje bassynthesizer, een snuf keyboards en vier eetlepels grommende stofzuigerklanken. En, om het af te maken, de smachtende stem van zanger Sascha Ring. Dan heb je techno-soul.

Moderat speelde gisteravond in een uitverkocht Paradiso, en liet horen dat hun muziek wiegt en deint, tikt en vibreert, koestert en ophitst. De drie mannen in zwarte T-shirts stonden ingespannen te werken achter de techniektafels, tegen een achtergrond van schuin geplaatste projectieschermen.

De dance van Moderat onthoudt zich van de clichés: geen schrille zaagklanken, geen uitgemolken ‘drops’ (opbouwen naar een stilte, waarna de muziek dubbelhard losbarst), maar een eigen invulling van wat dansbaar is. Een deel van de nummers heeft zangpartijen van Ring, en de vorm van een popsong, bijvoorbeeld het etherische Bad Kingdom. Daarin valt op dat Moderat niet streeft naar gestaalde perfectie: de strakke partijen contrasteren mooi met Rings kwetsbare zang. De instrumentale tracks hebben hun eigen dynamiek: bijvoorbeeld opgebouwd rond het kreupele ritme van een soort reuzenrammelaar, waar steeds lagen galmend keyboard overheen werden gelegd.

Het publiek had even nodig om op te warmen maar halverwege het optreden leek de zaal te verkeren in een staat van kalm wiegende hypnose.