Column

De Facebook-epidemie

Er heerst een dodelijk virus en de hele wereld is besmet. Maar net zoals de builenpest, de pokken en de Spaanse griep zal ook het Facebook-virus net zo snel weer verdwijnen als het ooit opkwam. Dat schrijven twee onderzoekers van Princeton University in de vorige week verschenen studie Epidemiological modeling of online social network dynamics. Tussen 2014 en 2015 gaat Facebook (nu ruim een miljard gebruikers) 80 procent van zijn leden verliezen, schrijven de onderzoekers. Facebook is stervende.

Volgens de onderzoekers is de verspreiding van een sociaal netwerk te vergelijken met een epidemie. Want, schrijven ze: „Ideeën verspreiden zich tussen mensen, net als ziektes, om vervolgens weer uit te doven. Zij die het idee omarmen verliezen uiteindelijk hun interesse. Ze worden ‘immuun’ voor het idee.”

Die kant gaan we op. Belangrijk teken: sinds een jaar wordt Facebook een stuk minder gegoogled, toont het onderzoek. Iets dat we eerder zagen gebeuren bij Myspace. Je weet wel, dat sociale netwerk dat sinds de komst van Facebook niks meer voorstelt.

Erg leuk: Facebook sloeg direct terug met een blogpost waarin het een „alarmerende trend” aankondigde: het gaat erg slecht met Princeton University. Minder wetenschappelijke publicaties en de universiteit heeft steeds minder zoekresultaten op Google. Princeton zal om die reden in 2021 helemaal verdwenen zijn, schreef Facebook. „Toekomstige generaties zullen zich niet meer voor kunnen stellen dat dit instituut ooit bestond.”

Was het onderzoek van Princeton wel zo belachelijk als Facebook deed voorkomen? Je kunt je afvragen of een sociaal netwerk en een epidemie wel goed vergelijkbaar zijn. En zoekresultaten zeggen niks over de populariteit van Facebook. Maar toch, het onderzoek van Princeton kwam niet helemaal uit de lucht vallen.

Het Pew Research Center en consultancybedrijf iStrategy Labs lieten eerder zien dat tieners Facebook steeds minder gebruiken. De verklaring is simpel: als je moeder het leuk vindt moet je wegwezen. En ja, in landen als Nederland zit Facebook wel aan z’n maximum.

Maar een idee dat uitdooft? Mark Zuckerberg heeft de wereld besmet met de overtuiging dat het delen van informatie de wereld beter maakt. Dat delen leidt tot sterkere verbintenissen tussen vrienden, collega’s en familieleden. Dat een open wereld een eerlijke wereld is. Dat zoveel mogelijk persoonlijke informatie delen iets goeds is.

De dienst Facebook gaat misschien ooit verdwijnen, maar dat idee gaat nooit meer weg.