Ook online werkt het zo: een winkel als hobby draait minder

Niet zelden is een webwinkel een uit de hand gelopen hobby. Of een bijverdienste. „Winstgevendheid is vaak niet het hoogste doel”, aldus de werkgroep online ondernemen van Shopping2020, een koepelorganisatie van de detailhandel. En dat is ook te merken aan de resultaten, blijkt uit het onderzoek dat de organisatie vandaag naar buiten bracht.

Slechts één op de vijf ondernemers verdient een modaal inkomen met zijn webwinkel. De helft heeft een jaaromzet van minder dan 10.000 euro. En één op de drie ondernemers die een webwinkel hebben naast hun vaste baan heeft nog nooit één euro winst gemaakt.

De experts die het onderzoek uitvoerden, onder leiding van de Hogeschool van Amsterdam en Marktplaats Zakelijk, baseren zich op een enquête onder 500 mensen met een webwinkel.

De ondernemers die zich volledig op hun webwinkel richten, behalen betere resultaten. Van hen heeft 85 procent winst gemaakt, en een kwart van hen heeft een jaaromzet van meer dan 100.000 euro. De conclusie van de onderzoekers: „Hard work does pay off.

De overlevingskansen voor webwinkeliers zijn verhoudingsgewijs klein, stelt de expertgroep. Na vier jaar bestaat nog 41 procent van de gestarte onlinebedrijven, in het ‘gewone’ bedrijfsleven is dat 59 procent. „Vooral webwinkels jonger dan drie jaar zijn niet winstgevend”, zegt Jesse Weltevreden, lector online ondernemen van de Hogeschool van Amsterdam en voorzitter van de werkgroep. „Het is dan ook niet verwonderlijk dat een groot aantal het binnen vier jaar voor gezien houdt.”