Nieuwkomers en gevestigde groten

Geen woord zeiden ze. De zilveren robothelmen bleven gesloten. „De robotten willen hun familie danken”, sprak zanger Pharrell Williams dan maar namens het altijd in mysterieën gehulde Franse duo Daft Punk dat de belangrijkste prijzen won bij de 56ste uitreiking van de Grammy Awards in het Staples Center in LA. Met muziekkompanen Williams en Nile Rodgers wonnen zij de Single van het jaar voor Get Lucky, het Album van het jaar (Random Access Memories), Beste prestatie van een popduo of -groep en Beste dance-/elektroalbum.

De vannacht uitgereikte Grammy Awards, met presentator LL Cool J, zijn van onschatbare waarde in de huidige, worstelende muziekindustrie. Het is een zeldzame kans voor gevestigde namen, nieuw talent en vooral ook independent artists, om zich te tonen in een wereldwijd aandacht trekkende spektakelshow voor een nog steeds groeiend megapubliek dat live, via televisie en stream, en later nog via tal van circulerende video’s meekijkt. Voor de uitreikingsceremonie in Los Angeles werd vannacht dan ook weer alles uit de kast gehaald.

De jaarlijkse verdeling van de belangrijkste muziekprijzen, te beschouwen als het equivalent van de Oscars, bestond als altijd eigenlijk uit twee delen: de van sterrenstof zinderende muziekavond waar de tien belangrijkste muziekprijzen werden uitgedeeld en de PreTelecast-show die ’s middags al plaats had. Daar werden de andere 72 (!) muziekprijzen – in iedere denkbare muziekcategorie – op een snelle, onglamoureuze wijze verdeeld, met de geestige host Cyndi Lauper.

De grote ceremonie was een altijd weer even opwindend als bizar rariteitenkabinet van sterren die uit hun comfortzone traden in merkwaardige en gezochte samenwerkingen. Ze buitelden over elkaar heen op de rode loper en brachten optredens vol bombast. Neem de metalact door Metallica met romantisch parelende klassieke hitpianist Lang Lang. Of de lelijke haantjesrock van de door Trent Reznor, Josh Holme en Dave Grohl gevormde superrockgroep.

De show opende met een tamelijk dampend optreden van Beyoncé. Haar sexy wijdbeense stoelact in een pikant pakje, met de handen van echtgenoot en rapper Jay Z op haar nauwelijks verhulde billen, zal de altijd op censuur bedachte regie van de liveshow aardig in spanning hebben gehouden. Ook spraakmakend, maar meer als brave stunt: Madonna met het deze avond ook zeer in de prijzen vallende rapduo Macklemore & Ryan Lewis die op het nummer Same Love 34 bruidsparen, veelal homo’s, live lieten ‘trouwen’. De wankel zingende Madonna zegende de happy couples met een vertraagde versie van haar Open your Heart.

Hoe anders was dan het ‘kale’ optreden van de 17-jarige Lorde, die zich een waardige winnares bewees met een gedistingeerde uitvoering van het tot Beste liedje verkozen Royals. Voor nieuwkomers vormen de Grammy’s een breekijzer. Neem Adele die in 2009 de Beste New Act won.

Met de Lifetime Achievement Award op zak brachten Paul McCartney aan de piano en Ringo Starr op drums McCartney’s Queenie Eye, terwijl Yoko Ono stond te dansen in het publiek. Dj Armin van Buuren wist zijn nominatie voor een Grammy Award niet te verzilveren in de categorie Best Dance Recording. Hij was in LA met het team dat aan zijn hit This is What It Feels Like had meegewerkt, onder wie John Ewbank.