Liberty Global biedt 10 miljard euro voor Ziggo

De langverwachte fusie tussen de grote twee Nederlandse kabelmaatschappijen is vrijwel rond. Het Amerikaanse Liberty Global, moederbedrijf van UPC, brengt een niet-vijandig bod uit dat Ziggo op tien miljard euro waardeert.

Dit hebben de bedrijven vanmorgen in een gezamenlijk persbericht bekendgemaakt. De Amerikanen hebben al bijna 30 procent van Ziggo in handen. Ze deden vorig jaar al een poging tot een vriendelijk bod, maar de leiding van Ziggo wees dat toen af.

De nieuwe combinatie gaat Ziggo heten: merknaam UPC lijkt in Nederland te verdwijnen. Er komt straks één landelijk dekkende kabelmaatschappij met zeven miljoen klanten die zo’n 90 procent van de huishoudens kan bereiken. De gezamenlijk omzet bedraagt ruim 2,5 miljard euro. Bij UPC Nederland werken 1.700 mensen. Daar vallen dit jaar circa 75 gedwongen ontslagen. Bij Ziggo werken ongeveer 2.500 mensen.

De raad van bestuur van Ziggo kan zich nu wel vinden in het bod, maar aandeelhouders en toezichthouders moeten het nog goedkeuren. Het mededingingsonderzoek door de Europese Commissie en de Autoriteit Consument & Markt en kan nog maanden duren. Kabelfusies zijn doorgaans niet zo’n probleem, omdat het bedrijven zijn die elkaar niet kunnen beconcurreren: de regio’s van de netwerken overlappen elkaar immers niet. Wel is het mogelijk dat er extra eisen gesteld worden. Beleggers reageerden vanochtend vooralsnog aarzelend: de koers van het aandeel Ziggo daalde met ruim 3 procent tot 32,20 euro – ruim 2 euro onder het overnamebod. Ziggo ging nog geen twee jaar geleden naar de beurs.