Kaapverdische Mayra Andrade in keurslijf van een popband

Zachte en brede stem: Mayra Andrade Foto Cye Wong-Loi-Sing

Zodra diplomatendochter Mayra Andrade achter de microfoon verschijnt, stromen de talen door elkaar. Ze werd geboren op Cuba, maar groeide op in Kaapverdië en verbleef in Angola, Senegal en Duitsland.

Uiteindelijk vestigde ze zich in Parijs, haar nieuwste album nam ze op in Engeland. Zo soepel als de talen uit haar mond vloeien, zo lenig is haar stem. Haar nieuwe band is echter minder buigzaam.

In de Rotterdamse jazzclub Bird bleef ze dichtbij de studioversies van het album Lovely Difficult. Geen ramp, want het is een sterk album, maar met name bij ouder materiaal was te horen dat het popkeurslijf knelde. De meer traditionele nummers kregen swing zodra Andrade de ferrinho, een ijzeren schraapstok erbij pakte. Het was de enige toegevoegde percussie.

Wanneer ze haar stem woordloos liet meevoeren in improvisaties was te horen hoe breed haar stem is en haar repertoire zou kunnen zijn. Neemt niet weg dat een liedje als We used to call it love een fijne radiohit kan zijn. En Ilha de Santiago is een dromerige ode aan Kaapverdische muzikanten, als de band het maar de ruimte had gegeven om eeuwig door te kabbelen.

Met haar zachte stem kreeg Andrade het publiek achterin het uitverkochte Bird niet volledig stil.

Ze verzocht de Kaapverdische gemeenschap voortaan op tijd de kaartjes te kopen zodat ze niet vlak voor het optreden telefoontjes van ‘het neefje van de buren’ hoefde te beantwoorden. Voorlopig was dit echter de enige show van Andrade in Nederland. Gelukkig is er het album nog met nagenoeg hetzelfde materiaal.