vijftigplushotels

We weten het zo langzamerhand: onze gegevens liggen op straat. Dus ontvangen we (ongevraagd) folders en mails die zijn toegesneden op onze levensstandaard, beroepsgroep, leeftijd. Zo ontving ik als vijftigplusser een prachtfolder waarin een keur aan hotels in eigen land. Op de foto’s louter lachende vijftigplussers, glas wijn in de hand, zittend bij de open haard of dinerend in een lommerrijke tuin, hier en daar gelardeerd met een (klein)kind op schoot. Sommige hotels hebben een riante wijnkelder, andere een fitnessruimte. De kamers zijn luxueus en hebben 24-uurs service. Volgens alle onderzoeken zijn vijftigplussers de snelst groeiende reizigersgroep. Geen wonder dat ik zo’n folder kreeg. Maar toen ik hem nog eens goed bekeek, bleek dat ik iets te optimistisch had gedacht over de kwaliteit van de direct marketing van de hotelbranche: de beoogde hotelgasten dienden namelijk wel in het bezit te zijn van A. somatische klachten, B. (beginnende) geheugenstoornissen, dan wel C. lichamelijke klachten (gebroken heup extra bonus). Boven de vijftig krijg je geen folders meer van hotels. Alleen nog van zorghotels.