Nederlandse multinationals hebben last van zeer sterke euro

De sterke koers van de euro zet de winsten van de Nederlandse bedrijven onder druk. Dat bleek deze week bij de presentatie van de resultaten over afgelopen jaar van ondermeer biotechbedrijf DSM en levensmiddelenconcern Unilever.

Ondanks de eurocrisis steeg de koers van de euro afgelopen jaar ten opzichte van vrijwel alle andere valuta’s. Nederlandse multinationals die hun producten en diensten afzetten in lokale valuta’s kregen daar in 2013 – in euro’s gerekend – minder voor terug.

Waar Shell vorige week nog met een ‘klassieke’ winstwaarschuwing kwam, presenteerde DSM deze week een winstwaarschuwing die niet zo mocht heten. Het biotechnologiebedrijf signaleerde dat de omzet- en winstverwachtingen van analisten en beleggers uit de pas gingen lopen met de resultaten die pas eind februari worden gepresenteerd. Om teleurstellingen te voorkomen besloot topman Feike Sijbesma daarom begin deze week inzicht te geven in de boeken. Beleggers reageerden teleurgesteld op het niet verwachte handelsbericht: de koers daalde met bijna 10 procent.

Toch steeg de winst afgelopen jaar met 18 procent tot 1,3 miljard euro, de omzet nam met ruim 5 procent toe tot 9,6 miljard euro. Voor dit jaar houdt DSM er rekening mee dat de winst 70 miljoen (6 procent van de totale winst) lager zal uitvalen door de dure euro.

Ook levensmiddelenconcern Unilever heeft last van de negatieve valuta-effecten. De omzet bleef vorig jaar steken op 49,8 miljard euro, 3 procent minder dan in 2012. Volgens Unilever bedroeg het negatieve wisselkoerseffect 6 procent. De winst bedroeg vorig jaar 5,3 miljard euro, 9 procent meer dan een jaar eerder.

DSM en Unilever hebben beide te maken met een stagnerende (consumenten)markt. Ook supermarktconcerns als Ahold en Sligro hebben te maken met consumenten die minder te besteden hebben. Maar de meest recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek geven de supermarkten weer hoop. Voor het eerste in bijna tweeënhalf jaar tijd steeg de binnenlandse consumptie weer in november.

Een bedrijf als chipmachinefabrikant ASML profiteert al langer van een markt die in de lift zit, namelijk die van mobiele gadgets. Het bedrijf benut de opleving in investeringen, zowel bij makers van computergeheugen als die van microprocessors. Meer dan tweederde van de chips die worden gemaakt, komen uit een machine van ASML. De omzet steeg afgelopen jaar met ruim 10 procent tot 5,2 miljard euro. De winst kwam 100 miljoen euro lager uit dan de 1 miljard euro in 2012, door een stijging van de onderzoekskosten en de overname van de Amerikaanse laserlichtmaker Cymer voor bijna 2 miljard euro.

ASML lijkt geen last te hebben van valutaproblemen. Dat komt, zo zegt een voorlichter, omdat het bedrijf de rekening van de peperdure machines (80 miljoen euro) in euro’s uitschrijft. Het valutarisico komt daardoor bij de koper te liggen. Zo’n driekwart van de chipmachines zet ASML af in Azië. Voor Unilever ligt dit percentage op 40, DSM haalt bijna 20 procent van de omzet in Azië. Om geen valutarisico te lopen moeten de topmannen Polman (Unilever) en Sijbesma (DSM) factureren in euro’s.