Consumentenbond: reisbranche blijft misleiden

De reisbranche is volgens de Consumentenbond nog niet eerlijk over de werkelijke kosten van een reis of ticket. Foto ANP / Lex van Lieshout

Veel luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties zijn nog steeds oneerlijk over hun prijzen. Van de reisaanbieders adverteert 65 procent met reizen of tickets die duurder uitpakken. Dat meldt de Consumentenbond vanochtend.

Zo verzuimen reisaanbieders vaak te melden in hun aanbieding dat er verplichte boekingskosten bijkomen. Bij de supermarkt betaal je ook geen kosten voor het scannen van je boodschappen, aldus de Consumentenbond.

Het gaat om extra kosten van tien tot dertig euro. Voor reizigers wordt het zo lastig om prijzen te vergelijken. Daarom roept de Consumentenbond de reisbranche op om alle kosten in één keer duidelijk te maken.

Verplichting toeslagen in basisprijs op te nemen

Reisorganisaties zijn al langer verplicht om onvermijdbare toeslagen en bijkomende kosten in de basisprijs op te nemen. Toch gebeurt dat nog niet altijd. Het gaat om ticketverkopers, vakantieparken, online reisbureaus en touroperators.

In april vorig jaar vroeg de Consumentenbond consumenten naar hun grootste prijsergernissen. Ruim zestig procent vond de onduidelijke prijzen van reisaanbieders het meest irritant. (Novum)