Trancevogels en context

Muziekexport leverde ons land zo’n 131 miljoen euro op in 2012, 31 procent meer dan het jaar ervoor. Dat blijkt uit de laatste cijfers die Buma Cultuur afgelopen weekend bekendmaakte op Noorderslag. We mogen met name Tiësto, Hardwell en andere dj’s die de Amerikaanse stadions voltrancen bedanken: bijna 70 procent van die waardestijging komt voor rekening van ‘EDM’ (Electronic Dance Music). Amerika gaat harder op hardstyle dan gabbers op hardcore in de Energiehal in Rotterdam. Dance is het nieuwe rock-’n-roll, concludeert Buma.

Een opvallende vergelijking. De trancevogel die Armin met zijn armen maakt, lijkt in niets op de sexy heupstoten van Elvis Presley. Hardstyle is het recyclen van hardcore; rock-’n-roll was een geheel nieuwe muziekstroming.

Tuurlijk, dance en rock groeiden uit tot soundtrack van de massa. Maar echte rocksterren blijven natuurlijk underground. Die gaan niet overstag voor een kindvriendelijke educatieve bierreclame met de slogan Dance more, drink less, zoals Armin in het laatste Heineken-spotje doet.

Echte rocksterren zijn anti-establishment.

Neem Trevor Jackson. Clubcultuur vindt hij leeg, Kanye West de verpersoonlijking van alles wat er mis is met moderne popcultuur. Te weten: iedereen verdiept zich drie seconden in van alles en nog wat (mode, muziek, kunst), maar niemand weet inhoudelijk werkelijk ergens van, verduidelijkt hij deze week op dancesite Thump.

Trevor eet te veel citroenen bij het ontbijt, hoor ik je denken. Trevor is azijnpisser en lid van de ‘vroeger was alles beter club’. Maar het voordeel van dat soort dwarse oude rockers is dat ze iets kunnen bieden waaraan het de gladde trance-dj’s van de jaren tien ontbreekt: context. De ontdekker van Four Tet heeft meer dan 400 platen geproduceerd, tien jaar een eigen label gerund en legendarische clubverzamelaars voortgebracht. Hij ontwierp platenhoezen voor S-theme (S-express), Soulwax en LCD Soundsystem.

Anti-establishment is de rode lijn in al wat hij doet. Hij begon met het verzamelen van obscure elektronische platen omdat hij uit Engeland kwam. En dus per definitie tegen alles was – ook hiphop – uit de VS.

Hij bracht een album uit om de miskende grondleggers van moderne clubcultuur in ere te herstellen. „Iedereen heeft het altijd over discolegendes uit de jaren zeventig zoals Chic”, zegt hij tegen de Red Bull Music Academy. „Maar ze vergeten Human League en andere essentiële bands.” Metal Dance werd door Resident Advisor verkozen tot beste compilatie van 2012.

Trevor heeft al vijf jaar niet meer in Nederland gedraaid, maar vrijdag doet hij een greep uit de tienduizenden platen die hij door de jaren heen heeft verzameld in de tijdelijke Amsterdamse club Doka. Niet om het publiek te pleasen – hij verdient zijn geld als beeldend kunstenaar met werk dat al in het Guggenheim hing in New York. Hij draait om de muziek te laten horen die hij lief heeft, zegt hij tegen Thump. Daarom draait hij ook maar zelden in grote clubs. „Ik hou van platen met personality.”