Sasha versus Dasja: het homo-antwoord op de ‘racismestoel’

Naakte zwarte man zit op naakte witte man. Dat is het antwoord van een Russische fotograaf Sasha Kargaletsev in New York op een foto van de rijke Russin Dasja Zjoekova die op een naakte-zwarte-vrouwenstoel zit.

Die laatste foto zorgde de afgelopen dagen vor een grote golf van kritiek: Dasja, kunstsponsor en vrouw van Chelsea-eigenaar de miljardairRoman Abramovitsj, zou een racistische daad gepleegd hebben door zich te laten fotograferen op de zwarte-vrouw-stoel, een kunstwerk van de Noor Bjarne Melgaard.

Ook al omdat die foto op de Russische modesite Buro 24/7 publiceerde op Martin Luther King Day, de Amerikaanse dag om de zwarte burgerrechtenbeweging te vieren, kwam er via internet een golf van kritiek dat dit een racistische foto zou zijn. De stoel, van een kunstofpop van een naakte zwarte vrouw in SM-oufit, werd ‘racismestoel” gedoopt.

De rijke Russin Dasja Zjoekova zit op een kunstwerk van Melgaard, een stoel die de vorm heeft van een naakte zwarte vrouw met naaldhakken. Foto Buro 24/7

De foto op de site van Buro 24/7 is aangepast, Dasja heeft haar excuses gemaakt en zei dat ze niet racistisch is, en de maker van de stoel zei deze week dat de foto prima is, en de opwinding erover onzin in het licht van de klimaatopwarming.

Russische kunstenaar antwoordt met een zwarte man, zittend op een witte man

Maar daarmee is de kous niet af. De uit Rusland gevluchte en naar New York geëmigreerde fotograaf en homo-activist Alexander (Sasha) Kargaletsev is met een antwoord gekomen op de omstreden Dasja-foto. Op het Amerikaanse webmagazine over homocultuur Out There plaatste hij een foto van een zwarte man die op een witte man zit uit protest tegen de racismestoelfoto.

Hij gaf er de volgende verklaring bij:

“Dat Dasja Zjoekova de keuze voor dit beeld gemaakt heeft is afschuwwekkend en onacceptabel. Ik voelde me meteen geroepen te reageren op zo’n schokkend visueel statement van een van de machtigste Russisch-sprekende culturele ondernemers ter wereld.

Ik was gedwongen mijn vaderland Rusland te ontvluchten vanwege de alomtegenwoordige homofobie en vreemdelingen-angst, en ik vind het diep triest dat dat racisme nu als glamour gebracht wordt, en zo niet alleen acceptabel maar ook trendy wordt gemaakt door mensen als Zjoekova.

Mijn eigen compositie [op de foto] keert de visuele onrechtvaardigheid en belediging om van de [racismestoel] foto. Zo herstelt het enigszins de gelijkheid van geslacht, ras en seksuele voorkeur. Jammer genoeg zullen de meeste Russen mijn foto als provocatief en onbehoorlijk gezien worden, terwijl de afstotelijke foto [van Dasja Zjoekova] in Rusland amper tot ophef zal leiden.”

Kargaletsev (28) is geboren in Moskou. Hij emigreerde in 2010 naar de VS nadat hij als homo was mishandeld door de Russische politie. Hij is fotograaf en filmmaker, en viel ondermeer op door een reeks foto’s getiteld Asylum (asiel) van Russische homo’s in New York.