Brekend nieuws op maat voor de mobiele telefoon

Voor voetbalfans die elk nieuwtje over Ajax zo snel mogelijk willen weten. Maar niets willen horen over Feyenoord. Of andersom. Voor beleggers voor wie elk bericht over hightechbedrijven het verschil betekent tussen winst of verlies. Maar minder geld hebben gestoken in Heineken of Ahold. En voor Groningers die niks willen missen over Loppersum maar nieuws over Haren niet per se nú hoeven te ontvangen.

Voor die mobiele telefoongebruikers is NUpush. Het idee van de Amsterdamse internetondernemer Yvo Schaap (28) moet brekend nieuws van NU.nl zo snel mogelijk bezorgen bij geïnteresseerden. Die hebben in een app aangegeven welke thema’s ze belangrijk vinden. Met zijn idee won Schaap gisteren de eerste open innovatiewedstrijd NUlab. Hij krijgt 10.000 euro. NU.nl gaat het idee uitwerken en verwacht het binnenkort op te nemen in zijn apps.

NUlab is een initiatief van Sanoma, eigenaar van NU.nl. De grootste digitale nieuwsdienst van Nederland lanceerde de wedstrijd in november om innovatie te stimuleren in de journalistiek. Meer dan 150 ideeën werden ingestuurd. De bedenkers kregen een intensieve training van NU.nl en het Amsterdamse bureau MakerStreet.

Drie ideeën drongen door tot de finale. Naast winnaar NUpush waren dat een plan voor meer diepgang bij het nieuws in de vorm van dossiers en een initiatief om gebruikers lokaal nieuws te laten verslaan en delen.

NUlab is een van de initiatieven om nieuwe journalistieke ideeën in de praktijk te brengen. ANP en Veronica organiseerden vorig jaar De Vierde Verdieping. En het Stimuleringsfonds voor de Pers kondigde begin deze maand de tweede editie aan van The Challenge. Het Stimuleringsfonds biedt laatstejaarsstudenten en net afgestudeerden de kans hun vernieuwende journalistieke ideeën om te zetten in een concreet plan. De winnaars krijgen 20.000 euro.