Mode is entertainment op Amsterdam Fashion Week

Mode is entertainment geworden, is een klacht die je vaak hoort. Shows zijn dankzij internet vermaak voor de hele wereld. Veel ontwerpen zijn alleen voor de catwalk en fotografie gemaakt. Voor Amsterdam Fashion Week geldt dat laatste zeker. Anders dan in bijvoorbeeld Parijs worden de shows niet opgevolgd door verkoop in showrooms – van veel Nederlandse ontwerpers wordt de kleding niet geproduceerd. Het is ook de enige modeweek die niet alleen voor professionals is, maar waarvoor kaartjes worden verkocht.

En entertainment was er gisteravond, bij de start van de twintigste editie op het Westergasterrein. Niet alleen mode, maar ook zang en dans. De show van Maison the Faux was een performance. Modellen in opvallende, bewerkelijke stukken namen plaats rond een ‘modealtaar’. Tegen het einde van de show begonnen de ontwerpers de decorstukken weg te halen en de vloer te vegen. Precies het soort presentatie waarmee jonge ontwerpers zich in de kijker spelen. Amsterdam Fashion Week heeft zich bewezen als springplank voor jong talent.

De op Vincent van Gogh gebaseerde collectie van Mattijs (kleren van ‘schildersdoek’, prints van schilderijen) was wat wisselend, maar de eerste catwalkshow in tien jaar van Aziz Bekkaoui was een van de hoogtepunten van tien jaar modeweek. Bekkaoui had zich voor zijn najaarscollectie 2014 (m/v) laten inspireren door de stijlen van de multiculturele stad. Bomberjacks, petjes, jassen, hoofddoeken, stoere laarzen en leren broeken waren soepel gemixt met feestelijke rokken en jurken. Alles prachtig gemaakt van hoogwaardige stoffen – Nederlandse mode van internationaal niveau.