Je stond 8 minuten bij de stofzuigers

Welke route volgen klanten door je winkel? Waar blijft iedereen staan? Bij welk schap komt bijna niemand? Hoe lang moeten klanten in de rij voor de kassa staan? Hoeveel klanten gaan zonder iets te kopen weg? Waar waren die klanten dan naar op zoek? Voor winkeliers is zulke informatie goud waard. Diverse winkelketens in Nederland, waaronder Dixons, MyCom en iCentre, volgen de klanten in hun winkels via wifisignalen om meer over hun winkelgedrag te weten te komen. Dat schreef technologiesite Tweakers gisteren. Vier vragen over de zogenoemde wifitracking.

Wat is wifitracking?

Voor het ‘volgen’ van telefoons via wifi hoeven die telefoons niet met een wifinetwerk verbonden te zijn. De meeste smartphones zoeken continu naar een draadloze internetverbinding en zenden daarbij hun mac-adres uit, een code van twaalf tekens die uniek is voor elk netwerkapparaat. Zo kan wifi-apparatuur de locatie van klanten binnen de winkel volgen. Met wifitracking kunnen winkels ook zien hoeveel klanten er in de winkels terugkomen en hoeveel potentiële klanten langs de winkels lopen zonder naar binnen te gaan. De technologie wordt ook ingezet tijdens grote evenementen, om bezoekersstromen te meten.

Welke winkels gebruiken wifitracking?

De 160 winkels van Dixons, MyCom en iCentre, alle drie onderdeel van de Bas Group, zijn sinds kort allemaal uitgerust met wifitracking, weet Tweakers uit documenten van het intranet van Bas Group die de site in handen kreeg.

Welke winkels de technologie nog meer gebruiken is onbekend, maar waarschijnlijk zijn dat er meer. In Nederland zijn meerdere bedrijven die de technologie kunnen leveren. WiFiProfs uit Maarssen is er daar een van. Het bedrijf geeft aan ‘tien tot twintig’ klanten te hebben die bezig zijn met de uitrol of dat al hebben gedaan, maar ze wilden aan Tweakers niet kwijt welke winkels dat dan zijn. Bluetrance, het bedrijf dat het systeem aan de winkels van de Bas groep levert, houdt het ook liever voor zich.

Prorail zette enige weken op station Groningen wifitracking in om de inrichting van het station te verbeteren. Afgelopen zomer bleek al dat supermarktketen Jumbo en boekhandel Polare interesse hadden in het volgen van hun klanten. Jumbo zou de looproutes van klanten in kaart willen brengen en onderzoekt de mogelijkheden om dat te doen met behulp van camera’s of wifisignalen. Albert Heijn en Hema zeggen desgevraagd geen plannen te hebben voor wifitracking.

Mag dat zomaar?

Op zich is het niet verboden om signalen uit de lucht op te vangen en zo telefoons te volgen. Maar toch mag wifitracking zoals het nu gebeurt niet zomaar volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Het mac-adres van het apparaat dat gevolgd wordt kan betrekkelijk eenvoudig herleid worden tot een persoon en is daarmee een persoonsgegeven. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) heeft dan ook kritiek op de praktijk van wifitracking. CBP-voorzitter Jacob Kohnstamm onderstreept dat winkeliers altijd duidelijk moeten maken dat zij gegevens opslaan die door wifitracking zijn verkregen. „Het mac-adres is een persoonsgegeven. Klanten moeten kunnen zeggen: dat wil ik niet, en hun wifiverbinding uitschakelen.” Kohnstamm zegt dat bedrijven „een gerechtvaardigd belang” hebben om de routes van klanten in kaart te brengen. Maar dat moet dan niet in het geniep gebeuren, dan lijkt het alsof de winkel iets te verbergen heeft.

Dixons, MyCom en iCentre gaan bordjes op de winkeldeur hangen waarmee ze de klanten informeren dat er wifitracking wordt toegepast, zei moederbedrijf Bas Group gisteren. De eerste bordjes werden gisteren al gelijk geplaatst.

Hoe zit het in andere landen met wifitracking?

In de VS was vorig jaar mei enige ophef over het volgen van telefoons in winkels toen bekend werd dat bouwmarktketen Home Depot en kledingwinkel Nordstrom de technologie gebruiken. Bij sommige aanbieders van de technologie in Amerika, zoals Euclid, kunnen klanten aangeven niet gevolgd te willen worden. Maar dan moeten ze wel zelf achterhalen dat het Euclid is die ze volgt.