Duitse voetbalclubs steeds rijker

De Engelse topclubs verliezen financieel terrein, vooral aan Duitse clubs. Dit blijkt uit de Football Money League 2014, een rapport dat accountantskantoor Deloitte gisreren heeft gepubliceerd.

Bij de twintig rijkste clubs ter wereld staan vier Duitse verenigingen, die alle vier stegen op de ranglijst. Zo nam Champions League-winnaar Bayern München de derde plaats over van Manchester United. Dit is mede te danken aan 237 miljoen euro commerciële inkomsten voor Bayern, tegen 178 miljoen voor United. Real Madrid en FC Barcelona blijven één en twee. Real is de enige club met meer dan een half miljard euro omzet.

Grootste stijger is Paris Saint-Germain: van tien naar vijf. De Franse vereniging heeft volgens Deloitte de grootste commerciële inkomsten die ooit bij een voetbalclub zijn gerapporteerd: bijna 255 miljoen euro, op een omzet van 399 miljoen. Dat bedrag bestaat voor een groot deel uit sponsordeals met luchtvaartmaatschappij Emirates, sportartikelenfabrikant Nike en de toerismeautoriteit van Qatar.

Waar de rijkdom van de Parijse club te danken is aan puissant rijke eigenaren, is het succes van de Duitse clubs grotendeels het gevolg van eigen, gezond financieel beleid. Zo heeft Bayern München geen schulden.

Deloitte verwacht dat alle twintig clubs in de Engelse Premier League zich volgend jaar stevig in de top-50 van de wereld nestelen, waarvan de meeste in de top-30. Dit komt door de relatief dure uitzendrechten van de Engelse competitieduels, waaronder die van Sky en de BT Group. Deze televisiezenders betaalden samen 3,65 miljard euro tot 2016, 7,94 miljoen euro per wedstrijd.