Winkels volgen heimelijk mobiele telefoons klanten

Enkele Nederlandse winkels volgen ongevraagd consumenten via de wifi-signalen op hun smartphone. Op deze manier kunnen zij bijhouden hoeveel mensen een winkel betreden en hoelang zij daar blijven. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) heeft kritiek op deze praktijk, die al gangbaar is in veel andere landen.

Technologiesite Tweakers meldt vanochtend dat winkels als Dixons, MyCom en iCentre (onderdeel van de Bas Group) wifitracking gebruiken. Ze houden bij hoelang een klant bij een bepaald schap blijft staan en of die persoon al een keer eerder in de winkel is geweest.

Hoe werkt het? De meeste smartphones zoeken continu naar een draadloze internetverbinding en zenden daarbij hun mac-adres uit, een code van twaalf tekens die uniek is voor elk netwerkapparaat. Zo kan wifi-apparatuur de locatie van klanten binnen de winkel volgen. Amerikaanse en Britse winkelketens gebruiken deze technologie al langer, om hun indeling te verbeteren.

Nu begint ook de Nederlandse Bas Group er in 160 winkels mee. Klanten zijn daarvan nog niet op de hoogte gesteld. Volgens Bas Group wordt er niet gekeken naar individuele klanten, maar alleen naar het totaalbeeld. Zo kan de winkelier inschatten wanneer er topdrukte is en er dus meer personeel nodig is.

Wifitracking biedt ook mogelijkheden om te zien hoeveel klanten er in de winkels terugkomen en hoeveel potentiële klanten langs de winkels lopen zonder naar binnen te gaan. Daarvoor moet sowieso eerst toestemming van de klanten gevraagd worden, zegt het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP).

CBP-voorzitter Jacob Kohnstamm onderstreept dat winkeliers altijd duidelijk moeten maken dat zij gegevens opslaan die door wifi-tracking zijn verkregen. „Het mac-adres is een persoonsgegeven. Klanten moeten kunnen zeggen: dat wil ik niet, en hun wifi-verbinding uitschakelen.”

Kohnstamm zegt dat bedrijven „een gerechtvaardigd belang” hebben om de routes van klanten in kaart te brengen. „Daar moet je niet geheimzinnig over doen – dan lijkt het of de winkel iets te verbergen heeft.”

Afgelopen zomer bleek al dat supermarktketen Jumbo en boekhandel Polare interesse hadden in het volgen van hun klanten. Jumbo zou de looproutes van klanten in kaart willen brengen en onderzoekt de mogelijkheden om dat te doen met behulp van camera’s of wifisignalen. Albert Heijn en Hema zeggen desgevraagd geen plannen te hebben voor wifitracking.