‘Winkeliers kunnen gedrag klant volgen via wifi op smartphone’

Foto ANP / Martijn Beekman

Steeds vaker volgen winkelketens consumenten via de wifi-signalen op hun smartphone. Op deze manier kunnen zij bijhouden hoeveel mensen een winkel betreden, en hoelang zij daar blijven. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) heeft kritiek op deze praktijk.

Update 11:20 uur - Joost Schellevis, redacteur bij Tweakers, meldt dat de BAS Group klanten voortaan actief gaat informeren over wifi-tracking.

Twitter avatar Schellevis Joost Schellevis En: Dixons, MyCom en iCentre zeggen nu toe dat ze klanten actief gaan informeren over wifi-tracking. (Tot vandaag vonden ze dat niet nodig.)

Technologiesite Tweakers meldt vanochtend dat dit al de gangbare praktijk is bij Dixons, MyCom en iCentre, die alle onderdeel zijn van de Bas Group. Door wifi-tracking kan het shopgedrag worden bijgehouden, zoals hoelang een klant bij een bepaald schap blijft staan en of die persoon al een keer eerder in de winkel is geweest. Zo kan er een profiel van een klant worden gemaakt.

Geef klant opt-outmogelijkheid

Alle 160 winkels van het bedrijf zijn afgelopen week voorzien van wifi-tracking. Bedoeling is dat het bedrijf zo kan inschatten wanneer er topdrukte is en er dus meer personeel nodig is. Opvallend is dat deze methode van informatie vergaren niet is gecommuniceerd naar de klanten. Het nieuws is via een anonieme bron bij het bedrijf naar buiten gekomen, en is vervolgens bevestigd door het management van Bas Group. Het bedrijf benadrukt dat er niet wordt gekeken naar individuele klanten, maar alleen naar het totaalbeeld.

Privacywaakhond CBP onderstreept echter dat winkels altijd duidelijk moeten maken dat zij gegevens opslaan die door wifi-tracking zijn verkregen. Volgens het CBP moeten klanten een opt-outmogelijkheid krijgen, waardoor zij kunnen aangegeven niet gevolgd te willen worden.

Inmiddels hebben PvdA en VVD aangegeven dat zij Kamervragen gaan stellen aan minister Kamp (Economische Zaken) over wifi-tracking.