Een oefening in klikgerichte journalistiek

Clickbait: lokaas voor uw oogbal. Klikgerichte journalistiek. Kijkcijferschrijven. Ik haat het, het is afschuwelijk, het is de toekomst”, schreef columnist Arjen van Veelen begin januari in deze krant, met walging in z’n pen. Waarom? Omdat cijfers over welke artikelen wel en welke niet worden gelezen (aangeklikt althans), kan leiden tot verschraling van het media-aanbod.

Bij headlinesagainsthumanity.com (HAH) kunt u testen of u doorhebt wat echte koppen zijn, en welke nep. Het doel is erop te wijzen dat we worden gelokt door bepaalde koppen – klik-aas – die veel meer beloven dan ze waarmaken.

Neem de kop A Surprisingly Simple Way To Know Which Companies Are Cool And Which Are Sorta ‘Meh’. Echt? Ja, van Upworthy. De nieuwssite waarover The New York Times zei dat ze „door smakelijk koppen boven serieuze onderwerpen te plaatsen als het ware chocoladesaus op spruitjes giet”. Ook de kop UPS Driver Has Sex with Hooker in Truck, Hooker Posts Photos Online blijkt echt. Die is terug te vinden op het blog Gawker.

Volgens HAH is het beter geld uit te geven aan goede schrijvers en uitgevers, in plaats van dit soort artikelen aan te klikken. Ongeacht of de koppentester op de site deze mening deelt, het is een vermakelijk oefening.