Lichte winstdaling voor supermarkt Sligro

Spannend was het begin deze maand al, toen Sligro Food Group de omzetcijfers over 2013 bekendmaakte. Afgelopen zomer ontketenden de supermarktconcerns in Nederland (opnieuw) een prijzenoorlog om zo de strijd aan te gaan met goedkope concurrenten en prijsstunters uit Duitsland: Aldi en Lidl. De omzetcijfers waren een eerste teken: hoe had het beursgenoteerde groothandel- en supermarktconcern uit Veghel die prijzenslag doorstaan?

Vanochtend volgden de winstcijfers en de overige jaarcijfers van het bedrijf. De winst daalde licht: van 69 miljoen euro in 2012 naar 68 miljoen euro het afgelopen jaar.

De omzet – die cijfers maakte de Sligro Food Group dus al aan het begin van het nieuwe jaar bekend – bedroeg bijna 2,5 miljard euro over 2013. Dat is 1,3 procent meer dan het jaar daarvoor. De omzetgroei bij Sligro lag voornamelijk in het eerste half jaar. In het vierde en laatste kwartaal van 2013 daalde de omzet juist, naar 649 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 653 miljoen euro.

Vooral de omzet uit de supermarkten van Sligro, bekend onder de naam Emté, daalden in dat laatste kwartaal: met 1,9 procent. Met name de omzet over december was „lager dan verwacht”, maakte het concern bekend.

Sligro Food Group is vergeleken met concurrenten als Ahold en Jumbo maar een klein bedrijf, als het op supermarkten aankomt. Albert Heijn heeft een marktaandeel van circa 34 procent, de Jumbo Groep (inclusief de C1000-winkels) bijna 22 procent. De supermarkten van Sligro zijn goed voor 2,7 procent van de markt. Maar ze vechten voor dezelfde klanten, met soortgelijke winkels. Winkels die (net wat extra) service bieden.

Klanten zijn echter steeds minder bereid daar voor te betalen. Niet alleen geven ze minder uit, ze kopen ook minder producten. Alle supermarkten staan onder druk, onder meer door de opkomst van Lidl (marktaandeel ongeveer 9 procent) dus.

Bestuursvoorzitter Koen Slippens meent dat Sligro de resultaten van 2013 „omhoog heeft weten te houden” in een jaar waarin volgens de topman de markt en de bestedingen van consumenten „toenemend onder druk stonden”, laat hij in een bericht weten. „Wij verwachten niet dat van de signalen van economisch herstel al in 2014 een positieve impuls op de bestedingen zal uitgaan”.