Russische kunstmecenas veroorzaakt racisme-rel op internet

Allen Jones’ Chair, kunststof, 1969, waar Melgaard in 2013 op varieerde.

Dasja Zjoekova (32), een Russische kunstmecenas en vrouw van de eigenaar van de Londense voetbalclub Chelsea (Roman Abramovitsj) is de afgelopen dagen wereldwijd op internet van racisme beschuldigd. Op 15 januari, Martin Luther King Dag in de VS, verscheen op de modewebsite Buro 24/7 een foto van Zjoekova waarop ze op een stoel in de vorm van een zwarte naakte vrouw zit. „Zelfs in de kille, smakeloze wereld van modefotografie springt dit afschuwelijke racistische beeld eruit: gepubliceerd op MLK-Day!” luidt een reactie op Twitter.

De foto begeleidde een interview met Zjoekova over haar mode- en kunstblad Garage, dat zijn naam ontleent aan de kunsthal Garage die zij heeft opgericht in Moskou. De website heeft de foto na de protesten aangepast, zodat je niet meer kan zien dat Zjoekova op de zwarte kunststof pop zit. „Ik verafschuw racisme”, heeft Zjoekova, die in Londen woont, in de The Evening Standard laten weten. Ook de eigenares van de site, Miroslava Duma, heeft begin deze week haar excuses gemaakt: „We zijn tegen racisme en sekseongelijkheid of wat ook maar iemands rechten inperkt.” Zjoekova zegt in de Standard dat de ‘zwarte-vrouw-als-stoel’ een kunstwerk van de Noorse kunstenaar Bjarne Melgaard is. Het verwijst, stelt ze, naar „een bekend kunstwerk van Allen Jones, en is juist bedoeld als commentaar op sekseongelijkheid en racisme”. De Britse pop-artkunstenaar Allen Jones maakte in 1969 een stoel en tafel van poppen van bijna naakte vrouwen. Werken die nu als maatschappijkritisch worden gezien, hoewel boze feministen nog in 1980 een beeld vernielden. „Ze zijn niet bedoeld om op te zitten”, zegt Jones (76) nu, die vereerd is met de verwijzing naar zijn Chair.