Mauritshuis verdient miljoenen met uitleningen

De opbrengsten van de wereldtournee met meesterwerken dekken een substantieel deel van de 22 miljoen euro aan verbouwingskosten van het Mauritshuis. Dat zegt directeur Emilie Gordenker van het Mauritshuis.

Dit weekend sloot in museum De Frick Collection in New York de tentoonstelling Vermeer, Rembrandt and Hals: Masterpieces of Dutch Painting from the Mauritshuis, die in in drie maanden tijd 235.000 bezoekers trok. In 2012 trok een vergelijkbare expositie met de meesterwerken in Tokio ruim een miljoen bezoekers.

Of Frick betaalt voor het lenen van de werken wil Gordenker niet prijsgeven. Zij wijst erop dat de tentoonstelling ook de naamsbekendheid vergroot, die haar museum na de heropening in juni een stroom aan buitenlandse bezoekers kan opleveren: „In Amerika zijn we op de nationale zenders geweest en hebben we in alle kranten gestaan. Dat is belangrijk voor een museum waar veel mensen nog nooit van hebben gehoord, in een stad die niet bekend is.”

Frick brak alle eigen records. Het laatste weekend was het museum ‘uitverkocht’. „Veel bezoekers waren nooit eerder in ons museum geweest”, vertelt een woordvoerder van de Frick, normaal goed voor 250.000 bezoekers jaarlijks. The New York Times schreef over een „Dutch Bonanza”. Vooral twee schilderijen zorgden voor lange rijen: Vermeers Meisje met de parel en Het puttertje van Carel Fabritius – door het succes van de gelijknamige roman van Donna Tartt. Het aantal vrienden van de Frick verviervoudigde tot 16.000, omdat een ‘vriend’ de rijen mocht omzeilen.

De Frick wilde aanvankelijk een kleinere tentoonstelling, maar toen een conservator bij de expositie in Tokio ging kijken besloot hij meer ruimte te maken en leende meer werken.

Dat Donna Tartt een roman over Het puttertje schreef, wist het Mauritshuis niet. „Tot afgelopen zomer toen de uitgever beeldmateriaal opvroeg”, zegt Gordenker. En dat de tentoonstelling openging op de dag dat het boek werd gelanceerd? „Puur toeval.”