KKR doet goede zaken met Oriental

Na een beetje goede deal gaat doorgaans de champagne open, maar bij het Amerikaanse fonds KKR stond deze week waarschijnlijk bier op tafel. De investeringsmaatschappij verkocht de Zuid-Koreaanse bierbrouwerij Oriental Breweries voor 5,8 miljard dollar (4,3 miljard euro) aan het Belgische concern Anheuser-Busch InBev.

De Belgische bierbrouwer, de grootste in de wereld, maakte na de aankoop bekend zeer content te zijn met de deal. Hiermee „versterkt AB InBev haar positie op de snel groeiende biermarkt in Azië”. Oriental heeft circa 60 procent van de Zuid-Koreaanse biermarkt in handen.

Maar bij KKR zullen ze meer dan tevreden zijn met de deal. Want de aankoop door AB InBev is eigenlijk een terugkoop. Het Belgische concern was al eens eigenaar van Oriental Breweries, maar moest het in 2009 van de hand doen wegens de kredietcrisis. De bierbrouwer van merken als Hoegaarden en Budweiser had na de miljardenaankoop (in 2008) van Anheuser Busch (52 miljard dollar) dringend geld nodig om schulden af te lossen en besloot om de brouwerij in Zuid-Korea van de hand te doen. KKR kocht het voor het relatief bescheiden bedrag van 1,8 miljard dollar.

Met de nieuwe eigenaar werd meteen een terugkoopoptie afgesproken. Die is nu door de Belgische bierbrouwerij uitgeoefend, wat de Amerikanen een verkoopwinst van 4 miljard dollar oplevert in slechts vijf jaar tijd.

Met tegenvallende groeicijfers in Europa en Noord-Amerika richten de grote bierconcerns zich voor groei op Zuid-Amerika, Afrika en Azië. Door overnames aldaar hebben zij hun marktaandeel in de opkomende markten de afgelopen jaren weten te vergroten.

Het Zuid-Afrikaanse bierconcern SABMiller, nam in 2010 voor 11 miljard dollar de Australische Forster’s Group over, maakte gisteren de resultaten over het laatste kwartaal bekend. De brouwer, onder meer eigenaar van Grolsch, moet het ook hebben van de groei in opkomende markten. Latijns-Amerika is voor dit concern de belangrijkste markt, gevolgd door Europa en Noord-Amerika. De afgelopen periode (SABMillers derde kwartaal), daalde de omzet in Europa en bleef de groei in Noord-Amerika steken op 1 procent.

In opkomende markten was daarentegen sprake van „robuuste groei”, liet het bedrijf weten. De totale biervolumes stegen met 2 procent. In Latijns-Amerika groeide de omzet met 5 procent, in Azië met 6 procent en in Afrika met zelfs 8 procent. In China is zelfs sprake van groei met dubbele cijfers (13 procent).

Omzetcijfers maakte SABMiller niet bekend, maar in de periode april-september was de omzet van het tweede bierconcern ter wereld 13,8 miljard dollar, nagenoeg evenveel als in de overeenkomstige periode van 2012.