Unilever laat eens geen omzetstijging zien

Unilever verkocht vorig jaar weliswaar méér producten, maar zag zijn omzet toch dalen. Hoe dat kan? Ongunstige wisselkoersen.

Het levensmiddelenconcern (onder meer Dove, Lipton, Axe, Cif) maakt het grootste deel van zijn omzet buiten Europa, in landen met andere munten dan de euro. Het Nederlands-Britse bedrijf rapporteert echter in euro’s. Bij het omwisselen van de vreemde valuta treedt een negatief wisselkoerseffect op, aangezien de euro duur is ten opzichte van de valuta van opkomende landen.

De omzet bleef vorig jaar steken op 49,8 miljard euro, 3 procent minder dan in 2012. Volgens Unilever bedroeg het negatieve wisselkoerseffect 6 procent. Daarnaast daalde de omzet met 1 procent door de verkoop van bedrijven, zoals pindakaasmerk Skippy.

Het concern verkocht 2,5 procent meer producten en verhoogde zijn prijzen met een kleine 2 procent. De nettowinst bedroeg vorig jaar 5,3 miljard euro, 9 procent meer dan een jaar eerder. In 2012 meldde Unilever nog trots dat het concern met een omzet van ruim 51 miljard euro voor het eerst door de „barrière” van 50 miljard omzet had gebroken, maar nu valt het concern terug onder die grens.

Bij zijn aantreden, in 2008, kondigde topman Paul Polman aan de omzet te willen verdubbelen: van 40 naar 80 miljard euro. Hoewel hij hier destijds geen termijn aan verbond en sindsdien beklemtoont dat het vooral een „mindset” is, was hij aardig op weg. De laatste jaren steeg de omzet met respectievelijk 11,3 procent, 5 procent en 10,5 procent. Maar voor het eerst sinds jaren kon Polman vandaag geen omzetstijging laten zien.

In een toelichting wijt Unilever de tegenvallende resultaten behalve aan de dure euro ook aan een groeivertraging in opkomende economieën (als Brazilië, China, India) economische tegenwind en hevige concurrentie.

In het najaar zag Unilever zich al genoodzaakt een winstwaarschuwing af te geven. Toen waarschuwde het concern, dat zo’n 171.000 werknemers telt, dat de munten in deze economieën zwaar onder druk stonden.

Unilever is sterk afhankelijk van deze landen, aangezien de verkopen in Europa achterblijven. Hoewel de concernleiding voorziet dat de situatie in Europa stabiliseert, waarschuwt zij vandaag dat de ontwikkelde markten zwak blijven.