Einde van de broadsheetkrant: ook De Telegraaf stapt over naar tabloid

Dag dagbladen, op broadsheetformaat. Foto ANP

De grootste betaalde krant van Nederland, De Telegraaf, gaat dit najaar over op een compact formaat. De Telegraaf is het laatste dagblad in Nederland dat nog op broadsheet verschijnt .

Hoofdredacteur Sjuul Paradijs in een bericht op de website van de krant:

“Wij zijn al een tijd bezig met de voorbereidingen voor tabloid en we weten nu zeker dat we de ijzersterke journalistieke formule van De Telegraaf nog beter tot zijn recht komt op tabloid.”

De krant peinsde al langer over een overstap naar tabloid - drie jaar geleden werden al proefkranten gemaakt - maar vanwege de vrees voor daling van advertentie-inkomsten werd de stap uitgesteld. Vorig jaar gingen de regionale kranten van de Telegraaf Media Groep (TMG), waaronder het Noord-Hollands Dagblad, over op tabloid. Volgens Telegraafuitgever Frank Volmer dit het juiste moment voor tabloid.

“De lezers hebben de afgelopen jaren gemerkt dat steeds meer onderdelen van de krant op compact formaat verschenen. Dat wordt versneld en ik verwacht dat voor het eind van het jaar dat een vernieuwde Telegraaf in handzaam formaat kan verschijnen.”

Telegraaf-hoofdredacteur Sjuul Paradijs met een broadsheetkrant. Het gemarkeerde gedeelte verdwijnt. Foto ANP / Evert Elzinga

Telegraaf op Zondag terug als digitale krant

Ook komt De Telegraaf op Zondag terug. Vijf jaar nadat de krant stopte met de papieren editie van de zondagkrant, verschijnt vanaf april een digitale versie. Het gaat om een experiment, dan in ieder geval tot en met het WK Voetbal zal duren. Het dagblad gaat verder digitale edities doordeweeks al om 23.00 uur online plaatsen en gaat ook een digitale avondeditie maken.

De Telegraaf en veel andere dagbladen zien hun reclamegelden de laatste jaren sterk teruglopen. Het Telegraaf-concern verdiende in 2012 11 procent minder met reclame in zijn gedrukte media dan een jaar eerder. De betaalde oplage van de krant is gedaald tot onder 500.000. Rond 2000 had de krant nog een oplage van 800.000.

‘Beroemdste krantenontwerper van de wereld ingehuurd

NRC Handelsblad schreef onlangs al dat De Telegraaf de beroemdste krantenontwerper van de wereld, de Cubaans-Amerikaan Mario García, heeft ingehuurd.

Een van zijn artdirectors is voor langere tijd gestationeerd aan de Basisweg. García verzorgde de invoering van de nieuwe weekendbijlagen van De Telegraaf. Sinds 2012 verschijnen die op tabloidformaat.

García’s belangrijkste vraag, legde hij onlangs uit op zijn blog, is hoe het unieke karakter van vooral de voorpagina van De Telegraaf overeind kan blijven als die voorpagina de helft zo klein wordt. García noemt de Telegraaf-vormgeving “retro”, “gedateerd” en “van een vorig tijdperk”. Maar hij benadrukt tevens het belang van emotie in het ontwerp van een krant. “Het is De Telegraaf. Punt. Je houdt ervan of je haat het. Het is wat het is.”

Ook de Belgische krant De Morgen maakte vandaag bekend over te stappen naar een kleiner formaat: vanaf dit voorjaar verschijnt de krant op het Berlinerformaat.

Lees op het blog van NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch hoe NRC Media de komende jaren een grote nadruk legt op de omslag naar de digitale wereld.