Onderzoek VWS: jongere kan online makkelijk alcohol kopen

Onlineverkopers van alcohol controleren vrijwel nooit de leeftijd van de kopers. Minderjarigen kunnen daardoor gemakkelijk aan alcohol komen. Dat blijkt uit een onderzoek met 15-jarige mystery shoppers in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid. Het rapport zou aan het eind van de middag naar de Tweede Kamer gestuurd worden.

Het onderzoek werd vorig jaar uitgevoerd, toen de minimumleeftijd voor het kopen van alcohol nog 16 jaar was. Nu is dat 18 jaar.

Bij geen van de vijftig kooppogingen via internet werd om een identiteitsbewijs gevraagd. In het vorige landelijke onderzoek van het ministerie, in 2011, konden de mystery shoppers ook al bij alle 49 kooppogingen via internetwinkels aan alcohol komen.

De algehele naleving is in de tussentijd wel verbeterd. In 2011 was de gemiddelde naleving 28 procent. Nu is die gestegen tot 47 procent. Staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid, PvdA) laat in een reactie weten dit nog „onvoldoende” te vinden. „Ik ga de betrokken partijen aanspreken op hun verantwoordelijkheid. De slechte score bij de verkoop van alcohol via internet staat daarbij bovenaan de agenda.”

Online drank kopen is mogelijk via websites die maaltijden thuisbezorgen, maar bijvoorbeeld ook via de webshops van supermarkten en slijterijen. Vaak moet bij de bestelling een geboortedatum worden ingevuld. Bij de bezorging controleert de koerier echter niet de werkelijke leeftijd van de besteller. Volksgezondheid schat het aandeel van onlineverkoop in de totale alcoholverkoop op 5 tot 7 procent.

Webwinkels zijn lastig te controleren, zei staatssecretaris Van Rijn vorig jaar in antwoord op Kamervragen. Als minderjarige mystery shoppers worden ingezet, kunnen wellicht geen boetes worden uitgedeeld omdat dat gezien kan worden als uitlokking van een strafbaar feit.

De Nederlandse gemeenten, die verantwoordelijk zijn voor handhaving van de minimumleeftijd, blijken webwinkels daarom amper te controleren, zei Van Rijn vorig jaar. En door het gebrek aan controle, zei hij, voelen eigenaren van onlinewinkels weinig druk om aandacht te besteden aan de controle van de leeftijd van de koper.