Franse baas Heineken Nederland

De Nederlandse tak van bierbrouwer Heineken krijgt een buitenlandse topman. Vandaag kondigde de huidige directeur, Philip de Ridder, aan terug te treden. Per 1 april zal de Fransman Pascal Gilet hem opvolgen, heeft het hoofdkantoor in Amsterdam besloten.

Gilet (50) werkt sinds 2000 bij het concern. Zijn eerste functie was marketingdirecteur bij Heineken Frankrijk. Hij was eerder in zijn loopbaan werkzaam voor pennenfabrikant Bic en het Amerikaanse voedingsconcern Kraft Foods. Volgens het vanochtend verschenen persbericht spreekt Gilet door zijn eerdere werk voor Heineken in Nederland en België „al een aardig mondje Nederlands”. Hij was onder meer vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam de wereldwijde marketingmanager voor het merk Heineken en directeur van de Belgische dochter Alken-Maes.

Philip de Ridder (57) werkt z’n hele carrière al bij Heineken. Hij begon er in de jaren tachtig als hoofd fysieke distributie en technische diensten. Na een kort uitstapje in Singapore keerde hij in 1994 terug bij Heineken Nederland. In 2006 werd hij algemeen directeur. De laatste jaren kampt de Nederlandse tak van de multinational, waar 3.000 mensen werken (van de ruim 76.000 wereldwijd) met verschillende problemen: verzadiging van de markt. Ook de invoering van het rookverbod in de horeca en de recente verhoging van de minimumleeftijd voor alcoholgebruik heeft geleid tot minder cafébezoek. Heineken Nederland is behalve leverancier ook vaak financier van kroegen. Na het fiasco rond het imperium van horeca-tycoon Sjoerd Kooistra heeft De Ridder die rol van bankier willen afbouwen.