Zwierige, kleurrijke Berlioz onder Robin Ticciati (30)

Van de jongste generatie topdirigenten – de twintigers en de dertigers - zou je moeiteloos een lijstje van circa tien namen kunnen maken. Ze cirkelen langs de grote orkesten, die met het oog op de toekomst wijselijk werken aan relatiebeheer. De jonge Brit Robin Ticciati is een van hen. Het Concertgebouworkest probeerde hem, in Rotterdam is hij regelmatig te gast en deze maand is hij begonnen als Music Director van het operafestival in Glyndebourne. Bij het Scottish Chamber blijft Ticciati in elk geval tot en met 2018 (sleuteljaar waarin talrijke dirigenten van plek wisselen) en met hen werkt hij aan een reeks opnames met werken van Berlioz. Op de twee laatste loten in die reeks, een dubbel-cd met het oratorium L’Enfance du Christ (Linn CKD 440) en één met de liedcyclus Les Nuits d’Eté en La mort de Cléopatre, beproeft Ticciati – ritmische helderheid, oergevoel voor zwier – opnieuw overtuigend zijn meesterhand in het tot leven wekken van Berlioz’ rijkdom aan instrumentale kleuren. In het kerstverhaal weet Ticciati zich geflankeerd door het uitstekende Zweeds Radio Koor. Yann Beuron is een soepele en dramatische verteller. Karen Cargill heeft een intrigerend, bronzen altig timbe maar verliest beheersing waar ze hoog én hard zingt.