Sportdrank is in Engeland niet beter dan water

Een Britse sportdrankfabrikant mag in zijn reclame niet beweren dat zijn drankje beter is dan water. De Britse reclamecodecommissie heeft het verboden.

Het gaat om Lucozade, een groot Brits sportdrankmerk. In televisiespotjes en op posters met sportende mensen beweert de fabrikant: „Lucozade geeft je de mineralen en koolhydraten die je nodig hebt. Het houdt je vochtgehalte op peil en geeft je meer energie dan water.” De laatste zin is zoveel mooier in het Engels: „hydrating you, fuelling you better than water.”

Er kwamen 63 klachten binnen, onder andere van de Natural Hydration Council, de organisatie van water-in-flesjes-verkopers.

De campagne is ontwikkeld toen medicijnfabrikant GSK nog eigenaar van Lucozade was. Lucozade is eind vorig jaar verkocht aan het Japanse drankconcern Suntory.

GSK zegt dat de claim wordt ondersteund door de European Food Safety Authority (EFSA), een EU-orgaan. Van de EFSA mogen fabrikanten claimen dat hun sportdrankjes „bijdragen aan het uithoudingsvermogen bij langdurige duurtraining.” GSK had daarin „geeft je meer energie dan water” gelezen, melden de BBC en het British Medical Journal (10 januari online).

Dat ging de reclamecodecommissie te ver, vooral door de suggestie dat die sportdrankjes ook bij een uurtje sporten al beter zijn dan water.