Een baas die raar doet. Typically Dutch

Gerrit Zalm verkleedde zich voor de nieuwjaarsreceptie van ABN Amro als zijn denkbeeldige zus Priscilla Zalm, een hoerenmadam. Buitenlandse media zijn verwonderd over de act. Foto Sander Nieuwenhuys

Inmiddels gaat hij de hele wereld over: Gerrit Zalm als hoerenmadam. De bestuursvoorzitter van ABN Amro voerde tijdens de nieuwsjaarscabaretavond van de bank een act op waarvoor hij zich verkleedde als bordeelhoudster. Nieuwsmedia CNN, The New York Times en Bloomberg zijn verbaasd dat een topman dit in Nederland kan doen.

Het filmpje verscheen dinsdagavond op de YouTube-account van ABN Amro. Daarin zegt de vermomde Zalm dat de bankenwereld nog „een hoop kan leren” van hoe het er in zijn business aan toegaat. „Waar geldt het principe van ‘de klant op de eerste plaats’ al eeuwenlang? In mijn industrie. Banken hebben dat pas onlangs ontdekt”, aldus de verklede bestuursvoorzitter.

Het nogal onorthodoxe optreden wekt in de buitenlandse media vooral verbazing. De Amerikaanse nieuwszender CNBC schrijft dat Zalm breekt met het imago van bankiers, van wie altijd wordt verondersteld dat het „ernstige, gespannen mannen” zijn, aldus de zender.

CNN-blogger Stephen Gandell noemt de act van Zalm „niet oké”, vooral omdat het volgens hem niet zal bijdragen aan de acceptatie van vrouwen in de financiële sector. Zalm haalde vrijdagochtend zelfs de voorpagina van The Financial Times met zijn act.

Positieve reacties

In het buitenland dus alom verbazing, maar had ABN Amro anders verwacht? Hans van Zon, het hoofd mediarelaties van ABN, zegt dat het Zalm zelf was die het idee opperde om het filmpje van zijn act op YouTube te plaatsen. „Mijn inschatting was dat het positieve reacties zou geven”, aldus Van Zon, „en dat is ook uitgekomen”. Volgens de voorlichter heeft „de meerderheid positief gereageerd” op het filmpje. „ Al zullen er altijd mensen zijn die het niet leuk vinden. Maar die mensen begrijpen niet dat je dit in de context moet plaatsen van cabaret.”

Volgens Van Zon is het „typisch Nederlands” om „jezelf op de hak te nemen”. Daarnaast heeft Zalm wel degelijk een serieuze boodschap overgebracht met zijn act, zegt de voorlichter. „De boodschap is dat je als bank je klanten goed moet bedienen.” En dat heeft Zalm op een „grappige manier” willen overbrengen. „Je bent vaak serieus met je vak bezig, maar er mag ook weleens gelachen worden”, aldus de woordvoerder.

Ondanks de verbazing in het buitenland heeft ABN Amro mogelijk zelfs geld verdiend aan de actie van Zalm. Nadat het filmpje donderdag in de buitenlandse media kwam, heeft ABN een grote lening uitgezet in de markt. Volgens Van Zon is die „heel goed” ontvangen. „We hebben er een hele goede prijs voor kunnen krijgen. Kennelijk begrijpt men in de financiële markt dat dit een bijzondere actie is. Afgezien van de enkeling die het niet kan begrijpen of niet wil begrijpen.”

En volgend jaar? Gaat Gerrit Zalm dan weer verkleed het podium op voor een cabaretact?

Van Zon: „Eh, dat is even afwachten.”