Wortel, Heijmans en ‘l’obsession américaine’ vandaag in NRC Boeken

Vandaag in de Boekenbijlage, die wekelijks op vrijdag in het hart van NRC Handelsblad verschijnt: een analyse van de plots pro-Amerikaanse houding onder Franse literatoren en recensies van de nieuwe romans van Maartje Wortel en Toine Heijmans.

In het openingsstuk van de Boekenbijlage verbaast recensent Franse literatuur Margot Dijkgraaf zich over de toenemende ‘l’obsession américaine’ onder Franstalige schrijvers als Joël Dicker. Dicker won met zijn als ‘Amerikaans’ omschreven roman ‘De waarheid over de zaak Harry Quebert’ onder andere een literatuurprijs van de puriteinse instelling de Académie Francaise:

‘Wat is hier aan de hand? Hoe kan het dat Frankrijks conservatiefste orgaan, de waakhond van de Franse spelling die ieder anglicisme rigoureus uitbant, een roman bekroont die alom geldt als ‘Amerikaans’? Is Frankrijk niet juist het land dat alles van over de oceaan met wantrouwen bekijkt? In Frankrijk analyseren boeken als L’obsession anti-américaine (Jean-François Revel), Après l’empire (Emmanuel Todd) en L’ennemi américain (Philippe Roger) steeds opnieuw de Franse, traditioneel anti-Amerikaanse houding. Van oudsher ligt Frankrijk dwars als het gaat om de Amerikaanse culturele machtspositie. Ook in de huidige onderhandelingen tussen de EU en de VS in het kader van het vrijhandelsverdrag, heeft Frankrijk, in lijn met zijn traditionele politiek van de exception culturelle, een uitzondering bedongen voor haar audiovisuele industrie. De Franse film en de Franse muziek moeten beschermd worden, net zoals het land zijn Franse kazen koestert en zijn Franse wijn.’

Laura Starink interviert de Zweedse schrijver Göran Rosenberg (1948). Hij is de zoon van een vader die Auschwitz overleefde en in 1960 zelfmoord pleegde. Starink:

‘”Als er iets is wat dit niet is”, waarschuwt Göran Rosenberg aan het begin van ons gesprek bij zijn uitgeverij in Amsterdam, „dan is het een boek over Auschwitz. Daar zijn er al ontelbaar veel van. Dit is geen boek over het grote lijden.” Wat is Een kort oponthoud op de weg van Auschwitz dan wel? „Een boek over mijn vader, geschreven vanuit het perspectief van een kind dat hem terug probeert te vinden in zijn herinnering, maar nog niet weet hoe het met hem afloopt. Ik wilde niet dat de afloop het verhaal zou belasten. Zo ontstond direct de toon van het boek. De kunst is dat dan tot het einde vol te houden”.’

Recensies

Verder recensies van IJstijd van Maartje Wortel, Pristina van Toine Heijmans, Overal en altijd weer van Michel Laub, De vrouw van hierboven van Claire Messud, Vijf sterren miljardair van Tash Aw, Hugh Maaskant. Architect in Progress van Michelle Provoost, Oxygen van Donald Canfield, Van landverraders tot goede vaderlanders van H. Grevers en Doorn in het Vlees van Ismee Tames en De paus van Amsterdam van Marc van Dijk.

Tot slot de wekelijkse column van Arjen Fortuin en de rubrieken ‘De Papiermolen’ en ‘Iedereen Leest’.