Nieuwe Kamer van Koophandel begint met haperende service

De nieuwe, landelijke Kamer van Koophandel kampt in de eerste weken van haar bestaan met vertragingen bij het verstrekken van papieren uittreksels, slechte telefonische bereikbaarheid en een haperende, nieuwe internetsite.

De problemen begonnen 1 januari. Vanaf die dag is de nieuwe Kamer van Koophandel actief, ontstaan uit een fusie van twaalf regionale Kamers van Koophandel, Kamer van Koophandel Nederland en Syntens Innovatiecentrum. De overgang van veertien organisaties naar één nieuwe, landelijke organisatie leidt tot ongemak voor klanten.

Een woordvoerster zegt dat de administratieve verwerking vertraagd is. „Het gaat om het verstrekken van papieren uittreksels en statuten. Voorheen werd dit werk gedaan door de twaalf regionale Kamers. Nu door één nieuw, landelijk team. Vanwege de opgelopen achterstand bellen ondernemers naar het nieuwe servicecenter, waardoor wachttijden ontstaan.”

Het versturen van uittreksels en statuten, normaal een dag of twee, kan nu een of twee weken duren. Het servicecenter is geregeld onbereikbaar door de toestroom van telefoontjes van klanten die willen weten waar hun bestelde documenten blijven.

Daarnaast blijkt de nieuwe internetsite niet goed te werken. Bij het opvragen van digitale bestanden zijn er storingen. De woordvoerster: „Op de website hebben zich verstoringen voorgedaan bij het bestellen van producten. Ook dit heeft tot extra telefoonverkeer geleid. Daardoor liepen de wachttijden ook op. De verstoringen op de website zijn inmiddels verholpen.”

De woordvoerster benadrukt dat maatregelen zijn genomen. „Zo hebben veel medewerkers de afgelopen dagen en in het weekend overgewerkt. Ook zijn er extra medewerkers ingezet. Hierdoor is de vertraging van papieren uittreksels nagenoeg weggewerkt. Aan het wegwerken van de achterstand met statuten wordt nog gewerkt. De Kamer verwacht deze achterstand over ongeveer een week te hebben ingelopen.”