Hoerenmadam Priscilla Zalm gaat de wereld over

Priscilla Zalm, zus van Gerrit’ geeft haar broer goedbedoeld advies. FOTO ABN AMRO

Inmiddels gaat hij/zij de hele wereld over: Gerrit Zalm als hoerenmadam. Het filmpje van zijn cabaretoptreden voor het personeel van ABN Amro is met 80.000 kijkers een hit op internet. Nadat de Nederlandse media er eerder (terughoudend) over berichtten, neemt nu ook de internationale pers het nieuws over. De prestigieuze Britse zakenkrant Financial Times had het vandaag op zijn voorpagina. Ook The New York Times, CNN en CNBC slaan er op aan.

Die buitenlandse media reageren er wel heel anders op dan Nederlandse. Internationaal werd er geamuseerd, verbaasd, geschokt en verontwaardigd op gereageerd. Tot nu toe was Zalms jaarlijkse cabaretoptreden voorbehouden aan het personeel, dit jaar trok de bank de stoute schoenen aan en zette het filmpje op YouTube.

In voorgaande jaren heeft Zalm onder andere opgetreden als zijn broer, die psycholoog is, en als circusdirecteur. Toen Zalm nog politicus was, heeft hij een performance als marktkoopman gegeven. Dit jaar ging hij verder, en kroop hij in de huid van zijn ‘zuster’, bordeelhoudster Priscilla.

In rake zinnen waar de bankiers best om konden lachen schetst Priscilla hoe haar broer advies komt vragen over hoe hij een bedrijf moet leiden en hoe hij de klant voorop moet stellen. Priscilla: „We zorgen voor een warm welkom, we streven naar langdurige klantrelaties en we leveren wat we hebben afgesproken.” En verder: „We proberen altijd de verwachtingen van de klant te overtreffen.”

Volgens een voorlichter heeft de bank besloten het filmpje te publiceren nadat het dinsdag was vertoond op een nieuwjaarsbijeenkomst voor journalisten. „Er werd daar goed op gereageerd”, zegt de voorlichter tegen het blad Communicatie. „Dat gaf ons het vertrouwen dat we er wel mee naar buiten konden.”

Grote vraag: zou Zalm dit ook hebben gedaan als ABN Amro alweer beursgenoteerd was? De bank voert gesprekken met grote investeerders, om af te tasten of die aandelen willen kopen als de bank, naar verwachting, volgend jaar naar het Damrak gaat.

Sinds woensdag gaat het filmpje de wereld over. The New York Times, de Financial Times, CNBC en CNN wijdden er aandacht aan. Het is op tv geweest tot in Hongkong en Qatar. De reacties waren gemengd.

The New York Times heeft een aantal uitspraken vertaald en voegt er subtiel aan toe dat ze degene hebben geselecteerd „die geschikt zijn voor alle leeftijden”. Televisiezender CNBC heeft een reactie gevraagd aan hoogleraar gedragsstudies André Spicer, die er op wijst dat humor kan helpen om de moraal te verbeteren. Maar hij waarschuwt ook dat het een risico is, omdat de grappen dood kunnen vallen. „Humor is zeer cultuurgebonden. Ik denk dat bazen in veel andere landen niet zouden wegkomen met grappen over prostitutie.”

CNN was onverbiddelijk. De zender schrijft: „Bericht aan andere bestuursvoorzitters: dit is niet oké. Maar hopelijk vroegen ze zich dat niet eens af.” En verder: „De slechte smaak van de bank gaat verder dan de topman: de bank heeft het filmpje op het eigen YouTube-kanaal gezet.”