Zeker elf rechtszaken tegen verhoging maximumsnelheid

Gemeenten, omwonenden en milieuorganisaties vinden dat door de verhoging van de maximumsnelheid de luchtkwaliteit is verslechterd en dat minister Schultz (Infrastructuur, VVD) gemaakte afspraken heeft geschonden Foto ANP / Robin Utrecht

Tegen de verhoging van de maximumsnelheid zijn zeker elf rechtszaken gevoerd door gemeenten, omwonenden en milieuorganisaties. Ze vinden dat de luchtkwaliteit is verslechterd en dat minister Schultz (Infrastructuur, VVD) gemaakte afspraken heeft geschonden. Dat blijkt uit een inventarisatie van NRC Handelsblad.

In vier zaken was de snelheidsverhoging geoorloofd, oordeelde de rechtbank. In één geval, in Nuenen in Noord-Brabant, moest de maximumsnelheid weer terug van 130 naar 100 kilometer. Andere zaken lopen nog.

Morgen uitspraak over wegen rondom Amsterdam en Den Haag

Morgen beslist de rechter of de snelheidsverhoging van 80 naar 100 kilometer per uur op de wegen rondom Amsterdam en Den Haag rechtmatig is. Naar die uitspraken wordt met spanning uitgekeken. November vorig jaar stelde de rechtbank in Rotterdam dat Schultz haar besluit over de snelheidsverhoging op de A13 bij Overschie beter moet onderbouwen. De zaken lijken op elkaar, maar het verschil is dat de eisers nu willen dat de snelheid per direct wordt teruggedraaid. In Rotterdam bleef de hoge snelheid vooralsnog intact.

De SP, GroenLinks en ChristenUnie zeiden gisteren in een debat in de Tweede Kamer dat 80 kilometer bij de steden weer de norm moet worden. Kamerlid Carla Dik (ChristenUnie):

“Een paar seconden tijdswinst weegt niet op tegen de gezondheidsrisico’s voor omwonenden.”

Volgens minister Schultz leidt 80 kilometer per uur tot meer files en dus tot meer uitstoot.

Altijd 130, tenzij anders aangegeven

Sinds september 2012 is de nieuwe maximumsnelheid 130. Dat betekent: altijd 130, tenzij anders staat aangegeven. Tegelijkertijd ging de snelheid bij de grote steden omhoog van 80 naar 100. De hogere snelheid sluit aan bij de beleving van de automobilist, vindt Schultz. Dat besluit leidde tot veel protest. Niet alleen in de grote steden, maar ook in Gelderland, Noord-Brabant, Utrecht en Friesland. Critici zeggen dat de luchtkwaliteit verslechtert door de hogere snelheid.

Gemeenten zijn ook boos omdat afspraken zijn geschonden. Zo hebben gemeenten als Stichtse Vecht en De Ronde Venen ingestemd met een verbreding van de A2 in ruil voor de belofte dat er niet harder zou worden gereden dan 100. Maar harder kan nu wel dankzij stillere en schonere auto’s en stiller asfalt, vindt Schultz.