Ahold heeft het zwaar en reorganiseert het topmanagement

Ahold raakt in paniek. De supermarktreus heeft vorig jaar 39 nieuwe Albert Heijn-winkels in Nederland geopend, maar zag zijn marktaandeel met slechts 0,1 procent groeien. Dát zijn ze niet gewend in Zaandam.

De in september aangekondigde prijsverlagingen hebben ook al niet het gewenste resultaat opgeleverd, de consument verkiest steeds vaker prijsvechter Lidl boven Albert Heijn. En dus zijn ze op het hoofdkantoor van Ahold hard aan het nadenken wat er anders moet. Dat heeft geresulteerd in allerlei organisatieveranderingen.

Vanochtend maakte het concern bekend dat Ahold Europe als managementlaag verdwijnt. Dat stelt Sander van der Laan, die ook de leiding had over de Europese tak, in de gelegenheid zich volledig op Albert Heijn te richten.

Ook in de directie van Albert Heijn zelf verandert er van alles. Er komt een commercial transformation-team, oftewel een crisisteam, dat „de commerciële slagkrachtmoet vergroten”. Een jaar geleden werd de nieuwe commercieel directeur, Alfred Levi, aangesteld als de man voor marketing én commercie, maar nu worden die taken weer opgesplitst. „Die combinatie was te veel”, verklaart een woordvoerder. Er komt ook een nieuwe directeur voor merchandising en de huidige directeur online gaat zich ook bekommeren om marketing. Levi vertrekt naar Ahold, waar hij marketingmogelijkheden gaat onderzoeken, zoals reclames op winkelwagentjes. Ook de huidige financieel directeur van Albert Heijn, Chris Dik, vertrekt naar het moederconcern.

De resultaten van Ahold staan onder druk, zo bleek uit de omzetcijfers die het concern vanochtend bekendmaakte. In het vierde kwartaal van 2013 bedroeg de omzet 7,5 miljard euro, een daling van 4,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. Volgens Ahold is dat grotendeels het gevolg van ongunstige wisselkoersen. Over heel 2013 kwam de omzet uit op 32,6 miljard euro, een daling van 0,2 procent. Dat Ahold in Nederland licht groeide – met 0,7 procent – is vooral te danken aan het succes van webwinkel bol.com en onlineboodschappendienst albert.nl.