Mansveld: treinen moeten schoner en de informatievoorziening beter

Staatssecretaris Wilma Mansveld: treinen hoeven gemiddeld niet vaker op tijd te gaan rijden, maar moeten wel schoner zijn. Foto ANP / Phil Nijhuis

De treinen van de NS moeten schoner worden en de informatievoorziening bij problemen op het spoor moet beter. Die afspraken heeft staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur, PvdA) voor dit jaar gemaakt met het spoorbedrijf, zo schrijft ze aan de Tweede Kamer.

De treinen hoeven gemiddeld niet vaker op tijd te gaan rijden, vindt Mansveld. Net als vorig jaar moet 93 procent van de treinen op tijd op de stations aankomen. Op tijd wil zeggen: minder dan vijf minuten te laat. Dat is “voldoende ambitieus”, vindt Mansveld, omdat de NS het internationaal gezien al goed doet. Daarnaast zijn er veel werkzaamheden aan spoor en stations die de punctualiteit kunnen beïnvloeden. Zo worden de stations van Utrecht en Den Bosch nu gemoderniseerd.

Prorail moet veiligheid en punctualiteit verbeteren

Spoorbeheerder ProRail moet van Mansveld een betere beoordeling krijgen van haar klanten, de vervoersbedrijven. Daarnaast moet de veiligheid beter, mogen er minder verstoringen zijn, en mogen goederentreinen minder vertraging oplopen. ProRail moet er verder voor zorgen dat de punctualiteit op vijf lijnen wordt verbeterd: de intercity Lelystad-Vlissingen, de Sprinters Utrecht-Den Haag Centraal, Zwolle-Enschede, en Arnhem-Doetinchem, en de internationale verbindingen naar Brussel-Zuid. De vertragingen op deze lijnen zorgen voor een slechte uitstraling op de rest van de dienstregeling, schrijft Mansveld.

Lees hier het vervoerplan en het beheerplan voor 2014.