GM kan weer eens dividend uitkeren

De motor is gerepareerd. De Amerikaanse autofabrikant General Motors gaat voor het eerst sinds 2008 weer dividend uitkeren aan zijn aandeelhouders. De gelukkigen ontvangen 30 dollarcent per aandeel. Dat heeft de fabrikant van merken als Buick, Cadillac, Chevrolet en Opel deze week bekendgemaakt.

Volgens GM-topman Dan Akerson maakt het bedrijf weer auto’s van „wereldklasse” met een „hoge kwaliteit”, die zorgen voor „solide financiële resultaten”. GM wil de aandeelhouders graag in dat „succes” laten delen en daarom heeft GM besloten weer dividend uit te betalen.

De wederopstanding van General Motors is een succesverhaal. Het bedrijf ging in 2009 failliet. Door de economische crisis verkocht de automaker steeds minder. De schulden van het bedrijf liepen jaar in jaar uit op, tot een recordverlies van 38 miljard dollar (27,9 miljard euro) in 2007. Met steun (50 miljard dollar) van de Amerikaanse overheid maakte GM een doorstart. Het bedrijf werd opgeknipt in een nieuw en een oud GM, waarbij het nieuwe GM werd verlost van ruim 78 miljard dollar aan schuld.

Zonder die berg schuld en de bijbehorende rentelast kon de Amerikaanse autofabrikant een frisse start maken. In 2010 ging GM opnieuw naar de beurs. De staat verkocht daarna zijn aandelenbelang.

In december vorig jaar deed de overheid haar laatste aandelen van de hand, waarmee in totaal circa 39 miljard dollar van het reddingsbedrag van 50 miljard werd terugverdiend.

GM deed het vervolgens behoorlijk. In 2011 maakte het bedrijf met 7,6 miljard dollar alweer een fikse winst. Het bedrijf verkocht dat jaar wereldwijd weer de meeste auto’s en versloeg zijn rivalen Toyota en Volkswagen.

Deze week maakte GM bekend dat de verkoop over 2013 is uitgekomen op 9,71 miljoen auto’s. Dat is net iets meer dan het Duitse VW-concern het afgelopen jaar verkocht. De verwachting onder analisten is dat alleen Toyota meer auto’s heeft verkocht het afgelopen jaar. Daarmee zou het Japanse concern de positie als grootste autofabrikant weer hebben overgenomen.

De winst voor autofabrikanten is de laatste jaren te behalen in China, waar de automarkt in tegenstelling tot die in Europa blijft groeien. Voor GM steeg de afzet in dat land het afgelopen jaar met 11 procent, tot ruim 3 miljoen auto’s.

In de Verenigde Staten hoopt Volkswagen de strijd met GM de komende jaren te winnen. GM introduceerde het afgelopen jaar achttien nieuwe en opgefriste modellen. Volkswagen maakte deze week tijdens de autobeurs in Detroit bekend dat het miljarden zal investeren in de Noord-Amerikaanse markt om zijn marktaandeel te vergroten.