Kijk gerust in mijn boodschappentas

Sinds een week worstelen Albert Heijn-klanten met dezelfde vraag: wel of geen gepersonaliseerde bonuskaart? Charlotte van ’t Wout en Danny Mekic kruisen de degens

Mijn vrienden kennen me al jaren. En toch lukt het niet één precies te voorspellen wat ik leuk vind op tv. Detectives vind ik niks, maar Sherlock weer wel.

Wie kan dat wel? Netflix. Op basis van eerder kijkgedrag geeft de streamingdienst verrassend goede kijksuggesties. Ik geniet nu van series en films die vrienden niet eens kennen, en betaal daar met liefde voor.

De gepersonaliseerde bonuskaart van Albert Heijn belooft me hetzelfde: de winkel registreert wat ik koop en zoekt vervolgens recepten en aanbiedingen die bij mij passen.

En wat moet ik daarvoor terugdoen? Betalen hoeft niet. Wel mijn naam, adres, geslacht en geboortedatum doorgeven.

Privacyschending? Wat een onzin. Ja, het bedrijf weet precies wat ik koop. Spannend is dat niet. De informatie doorverkopen is niet in hun belang – waarom zouden ze de concurrent wijzer willen maken? Mijn adresgegevens doorspelen naar ongure types? Goh. Even googelen en die vinden ze zelf ook.

Nee, ze hebben één doel: geld aan mij verdienen. Door aanbiedingen te personaliseren willen ze dat ik nog vaker boodschappen doe. Zodra ze zien dat ik gek ben op perziken, proberen ze me ook aan perzikijs en perzikdubbeldrank te krijgen. Dubbel kassa.

Ik vind dat prima. Ik waardeer het wel als een bedrijf moeite steekt in zijn klanten. Zie het als de buurtbakker, die precies weet van welk brood je houdt. Als je langskomt, en dat brood ligt al voor je klaar, noemen we dat ‘persoonlijk’ en ‘authentiek’. Doordat hij je kent, krijg je precies wat je wil. Het is een eerlijke ruil: hij zijn geld, ik mijn favoriete brood.

Want dát is wat je terugkrijgt als je je koopgedrag deelt: gemak en efficiëntie. Nu kan een kleine bakker dat uit zijn hoofd, maar een supermarktketen moet voor dezelfde service het groter aanpakken met een systeem als de bonuskaart.

Als ze het een beetje slim doen, analyseert Albert Heijn mijn gegevens zo grondig dat ze ontdekken dat ik aan het eind van de maand standaard krap bij kas zit. Kunnen ze mij recepten met goedkopere ingrediënten sturen. En verleiden ze me aan het begin van de maand met kortingen op dure producten van mijn lievelingsmerken.

Wordt mijn aankoopgedrag beïnvloed? Jazeker. Maar een verschil met de huidige situatie is er niet: nu beïnvloeden reclames immers ook mijn koopgedrag, maar zit ik opgescheept met nét het verkeerde wasmiddel, omdat ik verblind werd door de kortingsticker.

Dus zoals ik bij Netflix niet graag zie dat iemand stiekem horrorfilms op mijn profiel bekijkt, waak ik voortaan over mijn bonuskaart. Als de persoon achter je in de rij stellig weigert haar bonuskaart uit te lenen: dat ben ik. Veel te bang voor ongewenste luierreclames.