India weer gewild als dienstverlener

India merkt dat de wereldeconomie aantrekt. De zakelijke dienstverlening floreert er, publiekslieveling Infosys herstelt.

Een callcenter in New Delhi. De zakelijke dienstverlening in India trekt er aan nu de wereldeconomie aantrekt. Foto AFP

Infosys, de pionier van de Indiase IT-sector, lijkt zich terug te vechten als topleverancier van diensten voor buitenlandse bedrijven. Infosys, dat groot is geworden met computerdiensten en systeemoplossingen voor onder meer Apple, American Express en Boeing, presenteerde eind vorige week de cijfers over het op 31 december afgesloten derde kwartaal (in India begint het financiële jaar op 1 april).

Door het aantrekken van de wereldeconomie trekt ook de Indiase outsourcing-sector aan. Dat bleek onder meer toen Apple vorig jaar aankondigde zijn offshoring naar India te verviervoudigen. Westerse bedrijven maken veel gebruik van diensten als die van Infosys, business process outsourcing genoemd, omdat ze veel goedkoper zijn. In India wordt bijvoorbeeld tijdrovend boekenonderzoek gedaan voor juridische firma’s en accountantsbedrijven. Er worden technische tekeningen vervaardigd voor bouwbedrijven en medische rapporten getikt aan de hand van de ingesproken teksten van artsen. In november opende Infosys een kantoor in Eindhoven van waaruit vooral diensten op het gebied van financiën en accountancy worden geleverd.

Infosys profiteert ook van de betere economische tijden. De nettowinst steeg in het derde kwartaal met 21 procent. De verwachting voor 2014 is met 2 procent bijgesteld, met een omzetstijging van 11,5 tot 12 procent.

De laatste jaren stonden de resultaten van Infosys onder druk, terwijl concurrenten als Wipro, HCL en Tata Consultancy Services – India’s grootste en best presterende IT-bedrijf – ook na het uitbreken van de crisis in 2008, nog meer omzet en winst maakten. Tussen 2004 en 2008 verviervoudigde Infosys de omzet, tussen 2008 en 2013 zat zelfs een verdubbeling er niet in. Concurrent TCS verdubbelde vanaf 2008 zijn omzet tot ruim 11 miljard dollar.

Symbool van India’s opkomst

‘Infy’, noemen Indiërs Infosys liefkozend. Het bedrijf werd in 1981 opgericht door Narayana Murthy en zes collega-ingenieurs, met een startkapitaal van 10 duizend rupees (destijds 250 dollar waard), geleend van Murthy’s vrouw. Murthy greep zijn kans toen India zich in 1991 economisch openstelde. Hij bood zijn computerdiensten en -systeemoplossingen aan in Groot-Brittannië en daarna in Canada en de VS. Infosys werd een symbool van de opkomst van India, en een publiekslieveling door zijn duizelingwekkende succes. De laatste jaren echter is het bedrijf in zichzelf gekeerd geraakt, en was er nauwelijks innovatie. Analisten noemden Infosys arrogant en inflexibel, niet best voor een serviceverlener.

Na 2009 begonnen de resultaten tegen te vallen. Meer dan 60 procent van Infosys’ klanten bevindt zich in de VS en ruim 20 procent in Europa, waar de economische crisis hard toesloeg. Bovendien kreeg het bedrijf last van de snel stijgende salarissen van zijn Indiase werknemers. In de jaren negentig waren de salarisverschillen met de VS zo’n 80 procent. Dat is gereduceerd tot 20 à 30 procent. Ook werd het steeds moeilijker om visa te krijgen voor Indiase computerexperts die bij westerse klanten werden gedetacheerd. Andere Indiase IT-bedrijven kampten met dezelfde problemen. Maar zij innoveerden en waren bereid hoge winstmarges los te laten.

Terugkeer van Murthy

Volgens analisten is de terugkeer van Narayana Murthy, die het bedrijf in 2011 verliet, een belangrijke factor in het opnieuw halen van robuuste groeicijfers. Nadat hij vorig jaar opnieuw was aangetreden, verlieten acht topmanagers het bedrijf, en volgens ingewijden deden zij dat niet allemaal vrijwillig. Samen met zijn zoon Rohan, die volgens Murthy „briljant” is en aan Harvard een doctorstitel in de informatica behaalde, is hij bezig met een herstructurering. Er werd vooral flink gesnoeid in de business process outsourcing-afdelingen.

Infosys wil weg van de callcenters en investeren in hoogwaardige IT-diensten en adviezen. Daartoe kocht het vorig jaar een Zwitsers managementadviesbureau.

Sinds de presentatie van de kwartaalcijfers steeg het aandeel Infosys met ruim 5 procent op de beurs van Mumbai en bereikte daarmee een recordhoogte.