Ik ben de leukste man van China

Op zijn pasfoto lijkt de Chinese miljardair en filantroop Chen Guangbiao (42) vriendelijk, bescheiden haast. De vele ongebruikelijke titels op het visitekaartje van de zakenman, die onlangs bekendmaakte dat hij de krant The New York Times voor 1 miljard dollar wilde kopen, zijn allesbehalve dat.

Guangbiao noemt zichzelf de meest invloedrijke man van China, het meest geliefde Chinese rolmodel en ook ’s lands meest charismatische filantroop.

Het kaartje werd bemachtigd door een journalist van Business Insider. En hoewel de echtheid onbevestigd is, heeft het kaartje geleid tot een kleine hype op internet. Op de site van online tijdschrift Slate kun je nu je eigen kaartje met een veelvoud aan titels genereren.

Het zijn niet alleen de ongebruikelijke titels waar iets aan op te merken is. Het kaartje is een voorbeeld van hoe het niet moet, zegt Marijn ten Kroode van designbureau De Weijer Design. Hoe maak je dan wel een goed visitekaartje?

Allereerst: hou het belangrijkste doel in gedachten. Een visitekaartje is voor het doorgeven van je naam en contactgegevens. Vermeld bovendien je bedrijfsnaam, functie en je activiteiten op Twitter en LinkedIn. „Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je profielen actueel zijn en aansluiten”, waarschuwt personal branding trainer Marloes Halmans.

Veel mensen nemen een visitekaartje volgens haar niet serieus. Toegegeven, ook zij gooit de kaartjes weg nadat ze de gevers heeft toegevoegd op LinkedIn. „Maar dat kaartje moet ervoor zorgen dat je die persoon wilt toevoegen.”

Op een positieve manier opvallen is daarom belangrijk. Door luxer materiaal te gebruiken, bijvoorbeeld. Dikker papier of een glanslaag. Ten Kroode: „Je ziet tegenwoordig ook visitekaartjes van plastic op creditcardformaat.” Ook veelgebruikt: een groter logo, een motto of een inspirerende zin uit een boek.

Een foto kan in de meeste gevallen het beste worden weggelaten, vindt Ten Kroode. „Je geeft een kaartje persoonlijk, dus je gezicht is bekend bij de ontvanger.” Maar Halmans zegt juist wel een foto gebruiken: „Je moet een visitekaartje zo persoonlijk mogelijk maken.”

Wat dat betreft valt Chen Guangbiao niets te verwijten. Persoonlijk is zijn visitekaartje wel.