Eén loket voor digitale artikelen van freelancers

Freelance journalisten kunnen vanaf 1 maart eenvoudiger hun artikelen verkopen via internet. Gisteren werd bekend dat de dienst Reporters Online online betalingen voor het kopen van losse artikelen of abonnementen via webdiensten als eLinea, Blendle, TPO Magazine en MyJour gaat faciliteren.

Deze onlinediensten bieden op dit moment artikelen van Nederlandse media of freelance journalisten per stuk of in abonnementsvorm aan. Blendle van Alexander Klöpping, dat de meeste gevestigde media in het aanbod heeft, is nog in ontwikkeling: het geeft nu nog slechts een beperkte hoeveelheid gebruikers toegang.

Nu het aantal journalisten in vaste dienst afneemt, zoeken freelancers kanalen om hun werk te slijten aan het publiek. Daar komt bij dat gevestigde media nieuwe manieren zoeken om hun content te verkopen. Hier spelen de onlinekiosken op in. Ook afzonderlijke media, zoals NRC, verkopen artikelen per stuk via hun eigen website.

Het idee is dat freelancers hun stuk inleveren bij Reporters Online, waarna de dienst regelt dat het artikel op alle platformen wordt aangeboden. Daarmee wil het vooral freelancers „werk uit handen nemen”, vertelt initiatiefnemer Jan-Jaap Heij (oud-hoofdredacteur van gratis krant De Pers en website De Nieuwe Pers). Reporters Online rekent 3 procent commissie.

De film- en muziekindustrie experimenteert al langer met vergelijkbare initiatieven; ‘vaste dragers’ als cd en dvd verdwijnen. Webvideotheek Netflix heeft in de VS al meer dan dertig miljoen betalende abonnees. De muziekindustrie groeit eindelijk weer door iTunes en Spotify; dit gaat ten koste van de cd-winkels. Of de journalistiek deze kant opgaat, is gissen, aldus Heij. „Nieuwe digitale diensten en bestaande kanalen zullen voorlopig naast elkaar bestaan.”