Treinen met gevaarlijke stoffen vaker over passagiersnetwerk

Nederlandse goederentreinen, ook met gevaarlijke stoffen, rijden de komende jaren vaker via Breda, Tilburg en Eindhoven. Door werkzaamheden in Duitsland aan het vervolgtraject van de Betuweroute, is deze goederenlijn tussen 2015 en 2022 minder bruikbaar. In sommige perioden kunnen slechts dertig van de honderd dagelijkse treinen de Betuweroute nemen, waardoor de treinen vaker moeten uitwijken naar het reizigersnet.

Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur, PvdA) heeft de Kamer gisteren geschreven dat ze bij capaciteitstekort op de Betuwelijn voorrang wil geven aan het vervoer van gevaarlijke stoffen. Daarbij moet worden gedacht aan brandstoffen en chemicaliën.

Woordvoerder Jelle Rebbers van DB Schenker, de grootste goederenvervoerder over het spoor in Nederland: „Toen de Betuwelijn in 2007 openging, wisten we dat hij ophield bij Zevenaar.” Hij is blij dat nu begonnen wordt met het Duitse deel van wat de ‘spoorsnelweg’ tussen Rotterdam en Genua moet worden. „Het is even behelpen, maar als deze Corridor 1 klaar is, komt een grote wens van de Europese Unie uit.”

Zowel Rebbers als een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur benadrukt dat spoorvervoer in Nederland binnen de wettelijke afspraken voor gevaarlijke stoffen blijft.