Column

Marcel Puro-koffie

Bij de hoofdingang van de RAI, het was Horecava, stond de directie van Puro Koffie aan te kondigen dat er een enorme stunt op komst was. De heer Rob Schreuter (45), een man met een bril in een wat moeilijk zittend pak stelde zich voor als ‘directeur Sales’. Mocht hij een kopje koffie aanbieden met maar liefst twee keurmerken?

Hij gooide het er maar meteen uit: „Wij hebben Andy van der Meijde gecontracteerd.”

Andy van der Meijde, de oud-voetballer van Ajax en Inter Milan en misschien nog wel bekender door zijn boek ‘Geen Genade’, waarin hij onder andere bekende dat hij al zijn geld had verbrast en dat hij seksverslaafd was geweest, ging nu op feesten en partijen Puro Koffie schenken.

Dit was zijn eerste werkdag. Andy van der Meijde was te laat.

„File”, zei Rob Schreuter, die begon over de onwaarschijnlijke marketingdriehoek tussen Puro Koffie, Andy van der Meijde en Natuurmonumenten. „We hebben met Andy afgesproken dat we tweeduizend bomen planten als we er door zijn inspanningen tweeduizend klanten bij krijgen.”

De verantwoordelijke voor deze vondst stond even verderop in de vorm van de ‘cross mediaal-denkende’ Patrick Dorrestein.

„Ik was met mijn vrouw in de kapsalon van Melissa, de vrouw van Andy. Hij was koffie aan het zetten. Puro Koffie. En toen kreeg ik een brainwave.”

Het vervelende aan Patrick Dorrestein was dat hij opeens vragen ging stellen die hij vervolgens zelf beantwoorde. „Waarom is Puro Koffie zo anders? Zo duurzaam?”

Hij keek me triomfantelijk aan: „Het haalt het beste in je naar boven! Zie je de link met Andy nu? Die geeft om de natuur doordat hij Puro Koffie drinkt.”

Ik vroeg wat Andy van der Meijde kostte. „De helft van Bastian Ragas.” Daarna: „Ik zeg altijd maar: People, Pleasure, Planet!

„En Profit”, vulde ik aan, want ik had ook wel eens een marketingcursus gevolgd. Patrick Dorrestein, opeens bloedserieus: „Nee, wij werken met drie P’s, niet met vier.”

Daar was Andy, een half uur te laat, maar keurig in een blouse en een schort. „Helemaal top, Andy”, riep Rob Schreuter. „Ga maar een bakje koffie zetten, de mensen zullen wel dorst hebben.”

Ik vroeg of hij koffie lekker vond.

„Ik drink ongeveer vijftien koppen per dag”, zei Andy, die eraan toevoegde dat zijn moeder hem als baby, als er geen geld was om melk te kopen, voedde met koffie, aangelengd met lauw water. „Geweldig”, zei directeur Rob Schreuter. „Je zou kunnen zeggen dat het hem met de paplepel is ingegoten. Of denk ik nu heel erg marketing?”