Japans drankenconcern Suntory koopt het Amerikaanse Beam

Suntory koopt voor 16 miljard dollar Beam in de Verenigde Statenen is nu nummer drie op de sterke drankenmarkt.

De Japanse drankengroep Suntory neemt zijn Amerikaanse branchegenoot Beam over. Voor Beam, onder meer bekend van bourbonmerk Jim Beam en Courvoisier-cognac, betaalt Suntory 13,6 miljard dollar (een kleine 10 miljard euro). Ook neemt het de uitstaande schulden van Beam over. Daarmee komt de totale overnamesom op zo’n 16 miljard dollar. De aandeelhouders van Beam krijgen per aandeel 83,50 dollar, 25 procent meer dan de gemiddelde koers van de afgelopen drie maanden.

De omzet van Beam (3.400 werknemers) bedraagt op jaarbasis circa 2,5 miljard dollar. Suntory is van oorsprong een bierproducent, maar het bedrijf heeft zich de afgelopen jaren ook toegelegd op sterke dranken en is uitgegroeid tot de grootste whiskyproducent van Japan. In 2009 nam het Orangina Schweppes over, waarmee het ook tot de frisdrankmarkt toetrad.

Door de overname van Beam is Suntory nu de wereldwijde nummer drie op de markt voor sterke dranken, na het Britse Diageo en het Franse Pernod Ricard. Het bedrijf stond op de vijftiende plek. Suntory (28.000 werknemers) heeft een omzet van 17,6 miljard dollar per jaar.