Gesleutel aan de vooravond

De tv-vooravond is in het nieuwe jaar flink opgeschud. De nieuwe programmering zorgt voor hevige schommelingen in kijkcijfers.

John de Mol kan tevreden terugblikken op de eerste tv-week van 2014. Zijn realityshow Utopia trok tot nu toe elke dag een miljoenenpubliek. Ook Matthijs van Nieuwkerk zal content zijn met de zenderwisseling van De Wereld Draait Door. De verhuizing van Nederland 3 naar Nederland 1 leverde honderdduizenden nieuwe kijkers op. Het begin van 2014 toont de strijd om de vooravond. Want waar winnaars zijn, zijn ook verliezers.

Gaat Utopia SBS 6 redden, of in ieder geval de vooravond? Het programma begon maandag met anderhalf miljoen kijkers, een marktaandeel van 21,9 procent. Vrijdag waren dat er één miljoen. Er lopen dus kijkers weg. SBS-baas Remko van Westerloo maakt zich daar geen zorgen over. „Gisteren zaten we weer op 1,2 miljoen kijkers. Feitelijk kun je ook niet zeggen dat er de eerste week zoveel mensen zijn weggelopen”, zegt Van Westerloo. „Zo’n eerste uitzending van zo’n groot project trekt altijd enorm veel nieuwsgierige kijkers, en in dit geval was het ook een extra lange aflevering.”

Van Westerloo is zich ervan bewust dat Utopia zich op lange termijn nog moet bewijzen, maar is erg blij met de gunstige invloed die het programma heeft op de rest van de zender: „Over het geheel zien wij de kijkcijfers met zo’n 25 tot 30 procent stijgen.”

Het lot van Nederland 3 steekt daar bleek bij af. Jongerenomroep BNN heeft twee nieuwe programma’s die DWDD moeten vervangen, maar ze scoren allebei ver onder de maat.

De nieuwe serie StartUp op Nederland 3 blijkt een ongekende flop. De soap over jonge zzp’ers en ondernemers begon maandag met 111.000 kijkers en sloot de week af met 55.000, een marktaandeel van nog geen 1 procent. Die daling zette gisteren door, toen keken er slechts 31.000 mensen.

Maarten van Dijk, hoofdredacteur van BNN, is ervan overtuigd dat de cijfers nog zullen aantrekken. „StartUp heeft tijd nodig. Er zijn veel nieuwe personages en onbekende verhaallijnen om te leren kennen. We hebben er alle vertrouwen in dat de serie op termijn een grotere en vaste schare kijkers weet te vinden.”

Ook De Social Club, waarin presentatoren hun online netwerk raadplegen om samen met ‘gewone mensen’ boeiende tv te maken, viel tegen. Het trok vorige week slechts 80.000 tot 151.000 kijkers per dag. Toch is Van Dijk positief. „Het programma heeft de afgelopen week al unieke reportages opgeleverd en online heerst een positieve vibe.”

Nederland 1 is vooralsnog de winnaar van de vooravond. De Wereld Draait Door haalde recordcijfers op de nieuwe zender. Toen het nog op Ned. 3 werd uitgezonden, trok het programma gemiddeld 1,05 miljoen kijkers, op Ned. 1 waren dat er vorige week gemiddeld 1,6 miljoen. Door de vroegere start, om 19.00 uur in plaats van 19.30 uur, overlapt DWDD niet meer met het Achtuurjournaal.

Ook dat Journaal, dat nu vlak na DWDD komt, profiteert. Opmerkelijk is dat het RTL Nieuws, ondanks de overlap met DWDD, een lichte winst boekt. Voorheen keken gemiddeld 1,19 miljoen kijkers naar het RTL Nieuws, nu 1,27 miljoen kijkers.