Bij Polare overheerst nu de leegte

Hoofdleverancier CB gestopt met bevoorrading winkels als gevolg van betalingsproblemen.

Bij de Polare-winkels wordt het zwarte fineer van de boekenkasten steeds beter zichtbaar. Polare moest uit zuinigheid de afgelopen tijd al voorzichtiger inkopen, maar nu blijkt dat de situatie verder is verslechterd.

Gisteren werd bekend dat distributiebedrijf CB, de hoofdleverancier die voorheen Centraal Boekhuis heette, is gestopt met de bevoorrading van de Polare-winkels. Daartoe behoren boekhandels die voorheen als gevestigde namen bekend stonden: Donner in Rotterdam, Broese in Utrecht en Verwijs in Den Haag.

In de Polare-vestiging aan het Koningsplein in Amsterdam belt een boekhandelaar met een klant: „Het boek dat u heeft besteld komt deze week niet meer binnen”, zegt zij. „Morgen wordt er niets geleverd.” In een persbericht ontkende Polare gisteren berichten in de media dat de levering is stopgezet vanwege een betalingsachterstand aan het CB.

Volgens het persbericht is Polare met het CB in onderhandeling over de leverings- en betalingsvoorwaarden. Het stopzetten van de leveringen zou een zet zijn van het CB in deze onderhandelingen. De directeur van het CB wil geen commentaar geven. Polare verwacht dat er binnen enkele dagen een akkoord komt met het CB en dat de leveringen dan worden hervat.

De boekensector gaat een zwaar jaar tegemoet. Vorig jaar daalde de omzet bij de boekhandels met 8 procent. Dat is het vierde jaar van krimp op rij. In november maakte Polare bekend dat het nog eens 75 werknemers moest ontslaan, na de 45 die al moesten vertrekken toen de investeerder ProCures twee jaar geleden de ketens Selexyz en De Slegte kocht en die samenvoegde tot Polare. Er zijn nu nog zo’n 330 voltijdplaatsen.

Polare kocht Selexyz destijds voor 3,5 miljoen euro plus de – niet bekendgemaakte – schuld die toen al uitstond bij het CB. In 2011 heeft het CB de bevoorrading ook al eens drie dagen stopgezet, omdat de rekeningen niet op tijd werden betaald.

ProCures had grootse plannen met Selexyz en de tweedehands- en ramsj-formule De Slegte. De liefhebber zou voortaan voor alle boeken terecht kunnen bij Polare. Door de winkels aantrekkelijker te maken zou hij liever daar langskomen dan online te winkelen bij Bol.com. Er zou altijd iets te beleven zijn bij Polare: sessies met schrijvers, kookworkshops. In een vlaggenschipwinkel zou geëxperimenteerd worden met computertafels die klanten van persoonlijke leestips zouden voorzien.

Nu overheerst in de winkels de leegte. De vlaggenschipwinkel is er nog niet. Volgens een bron in de boekenwereld is het aantal klanten bij Polare sinds de overname sterk gedaald. De strategie om leesbrillen, agenda’s en speelgoed te verkopen, lijkt te weinig nieuwe klanten te trekken.